fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 1/2021

Inteligentne zawieszenia – wyzwanie dla warsztatu

W nowych samochodach nabywca może wybrać zawieszenie z amortyzatorami o stałej lub zmiennej charakterystyce. Te ostatnie stają się coraz popularniejsze.


zawieszenie

Doceniono, że układ zawieszenia ma wpływ nie tylko na komfort jazdy, lecz także na bezpieczeństwo. Przy planach zerowej wypadkowości bezpieczeństwo wysuwa się na plan pierwszy, a z nim – układ zawieszenia. Jesteśmy w okresie projektowania całkiem nowych płyt podłogowych dla modeli z napędem elektrycznym. To okazja, by od nowa zaprojektować zawieszenie.
W przypadku aut elektrycznych sprawa jest łatwiejsza, gdyż dzięki akumulatorom umieszczonym między osiami można uzyskać równy rozkład masy na obie osie pojazdu i konstrukcja zawieszenia nie musi być złożona. Co prawda Volkswagen sobie trochę skomplikował sytuację, decydując się na tylny napęd, który z natury jest nadsterowny, ale poradzono sobie dzięki aktywnemu układowi zawieszenia. W VW ID.4 z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ pięciowahaczowy z amortyzatorami o stałej charakterystyce lub zawieszeniem adaptacyjnym (opcja).
Mimo pozoru nowości, we współczesnych konstrukcjach układu zawieszenia nadal obowiązują dotychczasowe schematy. W autach budżetowych z przodu najpopularniejszym rozwiązaniem są kolumny MacPhersona, ale z tyłu stosuje się rożne rozwiązania – od belki skrętnej po układy wielowahaczowe. W autach klasy średniej i wyższej zamiast kolumn MacPhersona z przodu popularne są układy wielowahaczowe. W nowych modelach coraz powszechniej wprowadzane są amortyzatory o zmiennej charakterystyce w miejsce tradycyjnych amortyzatorów, zwanych teraz pasywnymi:
• amortyzatory hydrauliczne o stałej charakterystyce – mają zastosowanie w autach klasy niższej i kompaktowej;
• amortyzatory hydrauliczne o dwóch/trzech charakterystykach – w autach klasy niższej (opcja) lub kompaktowej (opcja);
• amortyzatory hydrauliczne o zmiennej charakterystyce z jednym lub dwoma zaworami zewnętrznymi – system adaptacyjny sterowany czujnikami lub połączony z kamerą skanującą drogę – auta klasy kompaktowej i średniej;
• amortyzatory pneumatyczne – zawieszenie aktywne umożliwiające pełną kontrolę drgań i zmianę prześwitu – auta klasy wyższej.

Amortyzatory hydrauliczne o stałej charakterystyce są nadal udoskonalane, a ich największą zaletą jest niska cena. Dążeniem konstruktorów jest zapewnienie chociaż minimalnej zmiany charakterystyki lub lepszego tłumienia drgań o określonych częstotliwościach w wyniku zmiany drogi przepływu oleju. Dla przykładu, Monroe proponuje amortyzator pasywny z zaworem RideRefine SDD – tłumienie zależne od skoku. Obejście na zaworze głównym kieruje olej do zaworu SDD, co zapewnia inną charakterystykę pracy w zakresie określonych częstotliwości. Na inny pomysł wpadł KYB, który opracował amortyzatory z „progresywną poduszką hydrauliczną” (stosowane w Citroënie C5 Aircross). To dodatkowe dwie komory olejowe pełniące rolę ograniczników siły odbicia i ściskania. W ograniczniku siły ściskania nowa komora olejowa powstaje w wyniku oddziaływania elementu polimerowego umieszczonego w zespole zaworowym tłoczyska i dopasowanej metalowej rurze w dolnym zespole zaworowym. Element polimerowy posiada otwory o odpowiednio dobranych średnicach dla zapewnienia przepływu oleju. W amortyzatorach tego typu można uzyskać dwie charakterystyki pracy.

 

Pełny artykuł w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

Aktualne Wydanie

Okladka AMS 08 2020Drodzy Czytelnicy,

rok 2020 przejdzie do historii jako wyjątkowy. Pandemia koronawirusa zmieniła nie tylko nasze życie i przyzwyczajenia, lecz także nawyki klientów i rynkowe trendy. Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku nie pozbędziemy się koronawirusa, a niektórzy wieszczą, że pozostanie on z nami, jak wirus grypy, aż do wynalezienia skutecznej szczepionki. Paradoksalnie, warsztaty niezależne nie muszą stracić w czasach pandemii, gdyż wzrasta zainteresowanie indywidualnymi środkami transportu, a samochody te wymagają serwisowania.
W przyszłym roku wydamy osiem numerów „Auto Moto Serwisu”.
Będziemy kontynuować nasze stałe cykle tematyczne, m.in.: „PassThru – krok po kroku”. Okazuje się, że kilku producentów pojazdów, jak Ford czy Fiat „unowocześniło” swoje portale, dlatego opisane do tej pory procedury wymagają korekty. W przyszłym roku zajmiemy się też serwisowaniem pojazdów z napędem hybrydowym i wieloma nowymi tematami.
Niestety, z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczą, w przyszłym roku nie odbędzie się kolejna, XXII edycja Olimpiady Techniki Samochodowej.

 Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

SPIS TREŚCI

NOWOŚCI
Nowości w ofercie Elit Polska
DENSO rozszerza ofertę części
Wysyp nowości od OSRAM-a
Aktualizacja Denso-eVidens
Preparaty przeciw koronawirusom
Oprogramowanie GaraShild dla warsztatów
Nowa gama olejów Total

Z ŻYCIA BRANŻY
BorgWarner finalizuje przejęcie Delphi Technologies
Renault z bramką gateway
Ford wydłuża okres wymiany oleju silnikowego
Adam Małysz i ZF
Będą zmiany w SKP
NSK walczy z podróbkami
Zyskowny Renault

PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 23) – Opel (cz. 2)
Napinacze paska rozrządu w Grupie VW
Silniki Mazdy z technologią SkyActiv-G w warsztacie (cz. 2)
Wymiana łożysk piast kół generacji Hub I z enkoderami magnetycznymi
Stosowanie testera napięcia pasków Gates STT-1
Wymiana oleju przekładniowego w autach z napędem hybrydowym
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 16) – KIA

PRODUKTY
Nowoczesne systemy kontroli układu jezdnego
Wywiad z Zenonem Majkutem, współwłaścicielem firmy Wimad Sp.j.
Wpływ warunków zimowych na rozruch silnika

AUTO I TECHNIKA
Nie tylko silnik
Przekładnie CVT w natarciu

W WARSZTACIE
Sukcesja firmy

STREFA BIZNES
Zmiana w zarządzie Moto-Profilu
Nowa wersja JPK_VAT

TRENDY
Pojazdy zabytkowe – lokata kapitału
Mniej dilerów samochodów

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem