fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Polacy wybierają używane

Tylko 6% Polaków, którzy kupili w 2007 r. samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy.

Jak wynika z najnowszego badania dotyczącego intencji zakupu samochodów, przeprowadzonego przez TNS OBOP, pomimo odnotowania lekkiego wzrostu sprzedaży nowych aut w 2007 roku, wśród kupionych w minionym roku samochodów nadal dominują auta pochodzące z drugiej ręki.  Ponad połowa kupionych przez Polaków w roku 2007 samochodów (57%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

Rys. 1. Struktura samochodów osobowych kupionych w Polsce w 2007 roku, podstawa: osoby, które kupiły samochód w 2007 r., N=221

W minionym roku Polacy przeznaczyli na samochód mniej niż rok wcześniej: średnia cena samochodu zakupionego w 2007 roku to 15 063 zł, a w 2006 roku - 17 376 zł.
Pojazdy używane, podobnie jak w roku 2006, trafiają na polskie drogi najczęściej poprzez prywatny import (26%). Na podobnym poziomie są też zakupy dokonywane od osób prywatnych (znajomych oraz krewnych) - 19%. Natomiast w porównaniu z rokiem 2006, ponad dwukrotnie wzrosły zakupy samochodów za pośrednictwem ogłoszeń w Internecie (z 7% w 2006 r. do 15% w 2007 r.). Wzrost znaczenia Internetu znalazł swoje odbicie w spadku zainteresowania pozostałymi źródłami zakupu samochodów takimi jak ogłoszenia prasowe (spadek o 6 punktów procentowych do poziomu 11%) oraz komisy (spadek o 4 punkty procentowe do 14% w roku 2007).


Rys. 2. Miejsce zakupu samochodu używanego, podstawa: osoby, które kupiły samochód używany w 2007 r. N=208, w 2006 r. N=175


 „Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w roku ubiegłym z jednej strony napawa optymizmem, gdyż Polacy kupili więcej niż rok temu samochodów zarówno nowych jak i używanych. Z drugiej jednak strony może niepokoić brak wzrostu udziału samochodów nowych w ogólnej liczbie kupionych aut. Wśród kupionych pojazdów nadal dominują auta stare, ponad 10-letnie, co nie daje powodów do radości ani ich właścicielom, ani innym użytkownikom dróg w Polsce” – komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Materiały źródłowe : TNS OBOP

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem