fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

11. Targi Inter Cars

 Targi części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów zorganizowane przez Inter Cars zawsze przyciągają tłumy. W tym roku pokazy mycia samochodu przez skąpo odziane panie przyciągały większą publikę niż darmowe szkolenia. Za to pogoda dopisała!

Jak podają organizatorzy targi odwiedziło 23 tys. osób, które mogły zapoznać się z ofertą 170 wystawców ulokowaną na powierzchni 25 tys. m2. W dwóch ogromnych namiotach panował tłok, pomimo że na głównej scenie przeprowadzano pokazy i konkursy. Imprezy te z wrodzonym wdziękiem prowadził aktor Piotr Gąsowski, a towarzyszył mu piłkarz – Jerzy Dudek.
Chociaż niektórzy prognozują zmierzch targów, ta impreza z roku na rok staje się coraz bogatsza. Tegoroczne targi trwały trzy dni (od 2 do 4 września) i odbyły się w Warszawie. Wystawiały się wszystkie znaczące w branży firmy, a mniejsze też chciały zaprezentować się szerokiej publiczności. Zmieniają się też trendy w naprawach samochodów – teraz kładzie się nacisk na precyzyjne zdiagnozowanie usterki i wyselekcjonowanie elementów, które ją wywołują. Wymiana podzespołów na „chybił-trafił” jest ryzykowna, szczególnie, gdy wymieniony element okazuje się dobry. Inter Cars, oprócz sprzedaży części i urządzeń warsztatowych, intensywnie rozwija system szkoleń – dla warsztatów obsługujących auta osobowe i ciężarowe. Coraz śmielej mówiono o odradzaniu się rynku samochodów ciężarowych i oferta przeznaczona dla warsztatów pojazdów użytkowych stale rośnie.

Dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili stoisko Auto Moto Serwisu!

Ofertę niektórych firm prezentujemy poniżej.

ATE
Na stoisku prezentowano elementy układu hamulcowego jako części zamienne i przyrządy do obsługi: urządzenie do odpowietrzania układów hamulcowych czy testery płynu hamulcowego. Mniej zauważane są przyrządy specjalistyczne tej firmy, jak zestawy do czyszczenia piast czy do wyginania przewodów hamulcowych.

Beru
Oprócz oferty świec żarowych i zapłonowych prezentowano tester do sprawdzania świec żarowych bez ich wykręcania z silnika. To ciekawe urządzenie opisujemy dokładniej w tym numerze naszego czasopisma.

Bosch
Potentat branży motoryzacyjnej miał duże stoisko, na którym prezentowano pełną ofertę tego producenta. Z mniej znanych urządzeń można wymienić przyrząd FSA 050 do diagnozy pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz niewielkie urządzenie EPS 200 do szybkiego badania pompowtryskiwaczy UI i różnych wtryskiwaczy (łącznie z common rail). Urządzeń do badania układów wtryskowych było znacznie więcej – np. stół probierczy do badania pomp wtryskowych EPS 708. To stół najnowszej generacji umożliwiający badanie układów typu common rail występujących w silnikach z zapłonem samoczynnym – sprawdzanie, testowanie i kalibracja wtryskiwaczy oraz pomp systemu CR. Zainteresowanie wzbudzało też urządzenie do badania geometrii serii FWA 4630.
Przy okazji warto zauważyć, że Bosch konsoliduje ofertę dla ciężarówek w programie części regenerowanych Bosch eXchange (rozruszniki, alternatory), a także oferując wyposażenie warsztatowe (urządzenia diagnostyczne, tester KTS Trucks, analizatory spalin), elementy systemu common rail, czujniki, akumulatory do wielu marek pojazdów użytkowych.

Castrol
Na targach odbyła się premiera nowego oleju silnikowego Castrol EDGE z Fluid Strength Technology™. Nowa linia produktów to najbardziej wytrzymały olej w 112-letniej historii firmy. Olej przeznaczony jest do wysokoobciążonych, nowoczesnych, doładowanych silników o małej pojemności i dużej mocy maksymalnej. Jak twierdzi producent, zaletą tego oleju jest duża odporność na przerwanie tzw. filmu olejowego pomiędzy współpracującymi częściami silnika. Olej zapewnia więc wysoką ochronę przeciwzużyciową w ekstremalnych warunkach jazdy, a także oszczędność paliwa przy niewielkich obciążeniach silnika. To pierwszy olej na rynku, który łączy w sobie te dwie korzyści. Jednocześnie Castrol uprościł etykiety olejów Castrol EDGE tak, by oznaczenia dotyczące produktu i jego zastosowania do konkretnych silników były czytelne i łatwo zrozumiałe.

ContiTech
Nowością w ofercie tej firmy jest Conti Tool Box Asian Cars – zestaw do wymiany pasków napędowych w samochodach produkcji japońskiej – Honda, Mazda, Mitsubishi, Suzuki i Toyota. Zestaw składa się ze specjalistycznych narzędzi do blokowania elementów napędu umieszczonych w plastikowej walizce. Ponadto na stoisku zauważyliśmy nowej konstrukcji dekiel miechów zawieszenia, którego trzeba dokręcać momentem 25 Nm, a nie jak do tej pory 100 Nm. Podczas wymiany miechów należy użyć nowych śrub, których zestawy oferuje ContiTech. W ofercie tej firmy pojawiły się też wielorowkowe paski elastyczne (Conti-V Multirib) z jednorazowym przyrządem montażowym.

Delphi
Firma ta wprowadziła na rynek cztery nowe stacje (automatyczne i półautomatyczne) Refmatic do napełniania układów klimatyzacji czynnikiem R 134a samochodów osobowych, ciężarowych, pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Stacje są wyposażone w filtr koalescencyjny, wykorzystujący unikalną metodę zwrotu oleju do kompresora.
Delphi na targach prezentowało również nowe urządzenie diagnostyczne, którego oprogramowanie obejmuje 48 producentów samochodów i ponad 4 tysięcy modeli oraz 54 tys. zamontowanych w nich systemów. Oprogramowanie dla samochodów ciężarowych diagnozuje pojazdy 31 producentów, w tym 1400 modeli i 22 tys. zamontowanych w nich systemów, obejmujących również diagnostykę naczep. Komputer jest wyposażony w 10-calowy, obrotowy wyświetlacz, odporny na zalanie wodą i na zadrapania. To pozwala mechanikom na wykorzystanie urządzenia jak tabletu i diagnozowania usterek przy użyciu jednej ręki, podczas gdy druga ręka będzie służyła do operowania rysikiem na ekranie dotykowym. Następnie, poprzez proste odwrócenie ekranu, mechanicy mogą przekształcić urządzenie w zwykły laptop i wykorzystać pełną klawiaturę do wyszukiwania odpowiednich danych technicznych. Inne cechy to wbudowana kamera sieciowa, przydatna przy zapewnianiu wsparcia technicznego i internetowych sesji treningowych. Komputer można połączyć bezpośrednio z bazą danych oprogramowania technicznego, umożliwiając użytkownikowi zapoznanie się z informacjami serwisowymi dla wyposażenia fabrycznego, systemem wyceny, systemem szacowania czasu napraw i schematami okablowania. Komputer otwierając bazę danych technicznych automatycznie dobiera ją do diagnozowanego pojazdu.
Delphi uruchomiło też mobilne centrum techniczne do prezentacji wyposażenia z zakresu diagnostyki i klimatyzacji. W samochodzie umieszczono ofertę produktów tej firmy, począwszy od części zamiennych, do sprzętu i narzędzi diagnostycznych oraz narzędzi dla wyposażenia warsztatów. Samochód dociera do klientów firmy w całym kraju, a pracownicy przeprowadzają szkolenia bezpośrednio u klienta z serwisowania i diagnostyki systemów elektronicznych, wtryskiwaczy, kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia, kontrolę zbieżności kół oraz wykrywanie usterek.

Denso
Na stoisku tej firmy pokazano m.in. świece zapłonowe TT z cienkimi elektrodami: środkowa ze stopu niklowego, elektroda masowa o zmniejszonej średnicy 1,5 mm przeznaczone do Fiata Seicento, Panda/Punto, Toyoty Corolla/Yaris, Peugeota 206/106, Opla Astra/Corsa, VW Golfa, Citroëna Xsara Picasso/AX, Nissana Almera/Micra/Primera, Renault Clio/Megane/Laguna, Forda Escort, Chevroleta Matiz, Daewoo Lanosa.

Febi
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się mobilny tester zawieszenia Febi umożliwiający szybką diagnozę elementów układu kierowniczego na przedniej i tylnej osi samochodu (do 3,5 t), gdzie nie ma konieczności użycia podnośnika hydraulicznego. Można nim skontrolować elementy podwozia, jak: przeguby kuliste, tuleje hydrauliczne, łączniki stabilizatora. Tester symuluje przyśpieszanie, hamowanie i skręcanie pojazdu.

Hella
Na stoisku tego producenta demonstrowano testery diagnostyczne Mega Macs 42/50/66, analizatory spalin GM3, stacje do obsługi klimatyzacji ACTT 200 oraz bogatą ofertę oświetlenia – od żarówek do reflektorów. Dostępna jest też aplikacja (pod adresem: www.hella.com/apps/horns) umożliwiająca przetestowanie sygnałów dźwiękowych i fanfar tego producenta. Menu jest zorganizowane według zastosowania – samochód osobowy, pojazd użytkowy, pojazd rolniczy, pojazd budowlany albo dwuślad. Aplikację można ściągnąć do SmartPhone-a albo używając kodu Quick Response (QR). Kod QR jest umieszczony na informacji o produkcie oraz ulotkach i po prostu powinien być zeskanowany. Aplikacja jest obecnie dostępna w 10 językach do urządzeń Apple iOS (iPhone) i Android (HTC, Samsung itp.).

Magneti Marelli
Oprócz znanych testerów diagnostycznych i stacji do obsługi klimatyzacji na stoisku tej firmy zwróciliśmy uwagę na bogatą ofertę narzędzi specjalistycznych, np. do demontażu wtryskiwaczy, świec żarowych, ustawiania rozrządu, wykręcania i szlifowania cylinderków hamulcowych. Zestawy przeznaczone są z reguły do konkretnej rodziny silników lub aut danego producenta.

ORLEN OIL
Na targach odbyła się kolejna premiera nowego oleju silnikowego. ORLEN OIL wprowadza na rynek linię nowoczesnych, syntetycznych olejów silnikowych PLATINUM MaxExpert przeznaczonych do samochodów poszczególnych marek z silnikami spełniającymi normę emisji spalin EURO 5.
Są to:
- V 5W/30 – przeznaczony jest do aut grupy Volkswagen (VW, Seat, Škoda, Audi),
- F 5W/30 – do aut marki Ford,
- XD 5W/30 – do aut marek: Mercedes-Benz, BMW, Opel,
- XF 5W-30 – do aut marek: Citroën, Peugeot, Renault.

Schaeffler Group (LuK, INA, FAG)
Stoisko tej firmy było oblegane podczas pokazów przybliżających trudną problematykę napraw. Jak każda nowość, prezentacja wymiany sprzęgieł w dwusprzęgłowej skrzyni DSG okazała się „strzałem w dziesiątkę”. Na stoisku prezentowano bogaty asortyment części produkowanych pod markami LuK, INA, FAG, w tym dwumasowe koła zamachowe i sprzęgła.

SKF
Odwiedzający stoisko SKF interesowali się łożyskami, z których firma jest znana oraz układami napędowymi, w szczególności paskami wielorowkowymi. Obszerne katalogi cieszyły się sporym wzięciem.

SUN Diagnostics
Na stoisku tej firmy zainteresowanie wzbudzał tester komponentów Vantage PRO – dwukanałowy oscyloskop i graficzny multimetr. Testerem można diagnozować czujniki i elementy wykonawcze silnika, skrzyni biegów, układu ABS, zawieszenia, sieci CAN. Urządzenie zawiera bazę danych ponad 12 tys. testów przypisanych do konkretnych modeli samochodów. Testując komponent urządzenie podaje oczekiwane wyniki i przebiegi referencyjne. Urządzenie automatycznie dobiera i ustala wartości podstawy czasu i amplitudy.

TEXA
Hitem Texy jest OBD Matrix – urządzenie do wykrywania sporadycznych i krótkotrwałych usterek systemów elektronicznych podczas normalnego użytkowania pojazdu. Rejestruje ono parametry bieżące i usterki dowolnego systemu od silnika, skrzyni automatycznej, klimatyzacji aż do systemu komfortu. Dane z testów drogowych analizowane są na komputerze. Na targach zainteresowaniem cieszyły się też stacje do obsługi klimatyzacji, a także urządzenie do czyszczenia parownika i wnętrza pojazdu – Air Texa.

TRW Automotive
Z bogatej oferty TRW interesujące jest urządzenie YCB350/351 do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania układów hamulcowych (lub sprzęgłowych). Nadaje się również do obsługi układów z ESP. Urządzenie zasilane napięciem 230 V, ma własną pompę i stabilizator ciśnienia płynu podawanego do samochodu w zakresie od 0,4 do 4 barów. Jego zaletą jest możliwość obsługi układu hamulcowego przez jedną osobę. Z innych produktów tej firmy zainteresowanie wzbudzają zestawy Superkit składające się m.in. z dwóch wyregulowanych zestaw szczęk hamulcowych, 2 cylinderków hamulcowych, 2 automatycznych regulatorów luzu szczęk.

ZF Services Polska
Firma ZF na targi przyjechała własną ciężarówką z naczepą, w której znajdowała się ekspozycja produktów tego koncernu, począwszy od sprzęgieł i amortyzatorów marki Sachs, elementów metalowo-gumowych marki Lemförder, po dwumasowe koła zamachowe.




Kryzys nam nie grozi
Konferencja prasowa zarządu firmy Inter Cars stała się już tradycją na dorocznych targach części zamiennych i wyposażenia warsztatów. Jak podkreślił wiceprezes zarządu Krzysztof Soszyński: „Inter Cars jest jedną z 10 największych firm w dystrybucji produktów motoryzacyjnych na niezależnym rynku w Europie, obecną na 9 rynkach geograficznych”. Udział firmy w rynku polskim wynosi 20%. IC ma 146 filii w Polsce i 239 filie w Europie (niedawno otwarto pierwszy punkt w Bułgarii), zrzesza 1000 warsztatów niezależnych, w Polsce zatrudnia 4200 pracowników. Obecną sytuację rynkową eksperci określają jako recesję. Wśród głównych zagrożeń dla branży dystrybucyjnej wymienia się dwa elementy: duże wahania kursu głównych walut (powyżej 5%) oraz wzrost cen paliwa. W ocenie Krzysztofa Oleksowicza, właściciela Inter Carsu, firmie kryzys nie grozi: „dzięki zoptymalizowanym stanom magazynowym – w większości opłaconym – jest dość odporna na zmieniające się kursy walut”. Ponadto kapitały własne firmy, w stosunku do ostatniego kryzysu z 2008 r., zostały zwiększone o prawie 200 mln zł – przy zmniejszających się zobowiązaniach odsetkowych. – „Inter Cars stale rośnie, szybciej niż rynek.” – podkreślił Oleksowicz. Jak zauważył, dobrą stroną kryzysu z lat 2008/2009 był fakt, że ok. 300 tys. kierowców zmieniło ASO na warsztaty niezależne – tym razem może być podobnie.
Podczas konferencji poinformowano o rozpoczęciu przez Inter Cars programu „młode kadry”, który zakłada nawiązanie współpracy ze szkołami zawodowymi w celu ułatwienia dobrego startu zawodowego młodzieży. Program umożliwi przekazywanie wiedzy z zakresu technologii napraw współczesnych pojazdów oraz kierunki rozwoju rynku motoryzacyjnego. Inter Cars intensywnie rozwija też szkolenia z zakresu napraw aut osobowych i ciężarowych. Wśród informacji nie mogło zabraknąć raportu z działalności należącej do Inter Carsu firmy Feber, producenta naczep. Działania zrelacjonował szef firmy, Witold Kmieciak. W ciągu ostatniego roku swojej pracy przeorganizował produkcję i w tym roku zamierza sprzedać ok. 700 sztuk naczep. – „Czas kryzysu zweryfikował asortyment wytwarzanych pojazdów. W związku z poszukiwaniem nowych klientów Feber skoncentrował się na wytwarzaniu nowoczesnych, lekkich pojazdów samowyładowczych. Już ponad 15% produkcji stanowią pojazdy na ramach aluminiowych, pozostałe 85% to pojazdy na ramach wykonanych ze specjalnej szwedzkiej stali Domex. Pojazdy z aluminiowymi skrzyniami ładunkowymi stanowią 80% produkcji, uzupełniane przez wysokowytrzymałe, odporne na ścieranie skrzynie wykonane z Hardoxu – powiedział W. Kmieciak.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem