W artykule zajmiemy się problemem diagnostyki czujników silnika, które są podłączone do sterownika układem trój przewodowym. Przedstawimy również, w jaki sposób wykorzystać tester diagnostyczny do oceny poprawności działania diagnozowanego układu.
Układ trójprzewodowy wykorzystują czujniki pasywne, czyli takie, które do swojej pracy wymagają zasilania. Poszczególne przewody mają następujące funkcje:
- przewód zasilający czujnik − najczęściej napięcie zasilania jest na poziomie 5 V, nazywamy je napięciem referencyjnym,
- przewód masowy,
- przewód sygnałowy przekazujący informacje o wielkości fizycznej mierzonej przez czujnik do sterownika w postaci sygnału napięciowego czyli analogowego lub cyfrowego.
Wartość napięcia na przewodzie sygnałowym, bez względu na to, czy jest to sygnał analogowy czy cyfrowy, zawiera się w przedziale od kilku dziesiątych, obecnie często jest to wartość ok. 0,2 V, do wartości ok. 4,8 V przy zasilaniu napięciem 5 V. Przy zasilaniu innym napięciem górna wartość może ulec zmianie. Podane wartości są orientacyjne i zawsze należy sprawdzić w danych regulacyjnych, jakie wartości są prawidłowe da danego czujnika.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 9/2012