fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Oleje przekładniowe do samochodów osobowych

Obserwując dynamiczne zmiany w formulacji olejów silnikowych można powiedzieć, że w grupie olejów do smarowania manualnych przekładni samochodowych panuje duży spokój. Od lat zachodzące zmiany w klasyfikacji czy formułowaniu olejów przekładniowych są czysto kosmetyczne i korzysta się ze starych, sprawdzonych rozwiązań.

Spowodowane jest to dążeniem do sytuacji „fill for life”, czyli jednorazowym, fabrycznym zalaniem manualnej skrzyni biegów na jej całą żywotność. W praktyce coraz rzadziej dokonuje się wymiany oleju przekładniowego, raczej ograniczając się do jego uzupełniania.

W materiałach jednej z firm będących liderem w zakresie projektowania technologii i produkcji komponentów do olejów przekładniowych można odszukać informację, że w przypadku przekładniowych olejów mineralnych okres pracy może przekraczać 480 tys. km, natomiast w przypadku olejów syntetycznych może dochodzić nawet do 1 miliona km.

Oczywiście są to wartości maksymalne dla określonej klasy oleju, rodzaju stosowania oraz odpowiednich warunków eksploatacji. Wyjątkiem są mechaniczne, zautomatyzowane skrzynie przekładniowe, np. DSG, w których olej należy okresowo wymieniać. W artykule zajmiemy się jednak klasycznymi przekładniami manualnymi.

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 10/2012

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem