fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nowy czynnik chłodniczy jest bezpieczny

 

Daimler nie chce stosować w Mercedesach-Benzach nowego czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Firma uważa, że nowy czynnik HFO-1234yf jest niebezpieczny. Na to oświadczenie zareagował producent i zwolennik nowego czynnika - firma DuPont Fluorochemicals.

Po spotkaniu z firmą Daimler w sprawie przeprowadzonych niedawno przez to przedsiębiorstwo badań bezpieczeństwa środka HFO-1234yf, DuPont Fluorochemicals potwierdza, że produkt ten może być bezpiecznie stosowany jako czynnik chłodniczy w motoryzacji. „Spotkaliśmy się z firmą Daimler, aby poznać stosowane przez nią metody badawcze; na bazie tych dyskusji DuPont potwierdza, że przeprowadzone badania nie wnoszą nowych informacji”, powiedziała Diane Iuliano Picho, global business manager ds. czynników chłodniczych Opteon®.

„Powszechnie wiadomo, że czynnik chłodniczy HFO-1234yf charakteryzuje się nieznaczną palnością”, dodała Picho. „Uznane na świecie niezależne laboratoria przeprowadziły szeroko zakrojone badania palności tego materiału. Wiele zainteresowanych firm przemysłowych, w tym Daimler, dokonało wielostronnych, wnikliwych analiz ryzyka pod kątem palności produktu, w wyniku których stwierdzono, że środek HFO-1234yf nie stwarza istotnego dodatkowego ryzyka w porównaniu z aktualnie stosowanymi czynnikami chłodniczymi”.

 

Dwie uznawane na całym świecie organizacje normalizacyjne, International Standards Organization (ISO) oraz SAE Interior Climate Control Committee (SAE ICCC), opracowały wytyczne odnośnie bezpieczeństwa i stosowania czynników chłodniczych o niskim potencjale tworzenia efektu cieplarnianego, takich jak HFO-1234yf. Obejmują one wytyczne dla producentów pojazdów dotyczące bezpieczeństwa konstrukcji samochodowych układów klimatyzacyjnych.

 

W najnowszej prezentacji Europejskiej Konwencji Klimatyzacji Samochodowej (European Automotive Air-Conditioning Convention), której współautorem jest m. in. firma Daimler, przedstawionej 17 września 2012 r. we Frankfurcie przez niemieckie stowarzyszenie producentów samochodów (VDA), stwierdzono, że pojazdy wyposażone w R1234yf są tak samo bezpieczne, jak posiadające czynnik chłodniczy R134a – zarówno pod względem bezpieczeństwa pasażerów, jak i mechaników, ratowników bądź strażaków”.

 

Firma DuPont opracowała HFO-1234yf w odpowiedzi na europejską dyrektywę dotyczącą systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych (dyrektywa MAC), wymagającą stosowania w motoryzacji czynników chłodniczych o potencjale tworzenia efektu cieplarnianego (Global Warming Potential – GWP) niższym niż 150. Dla czynnika HFO-1234yf wartość GWP wynosi 4, co jest wynikiem o 99,7 procent niższym niż dla aktualnie stosowanych

w samochodach czynników chłodniczych. Oprócz tego HFO-1234yf pomaga zwiększyć sprawność energetyczną urządzeń i zapewnia optymalne zrównoważenie pomiędzy bezpieczeństwem, wydajnością, wpływem na środowisko oraz ceną.

 

 

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem