Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
mgr inż. Robert Wanic
W drugiej części analizy podstawy programowej przybliżę zapisy szczegółowych efektów właściwych dla kwalifikacji M.18 ujętych w dwóch jednostkach efektów kształcenia (JEK):
1. diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
2. naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych.
Wiadomości i umiejętności intelektualne i praktyczne, jakie uczeń powinien opanować w trakcie kształcenia dla kwalifikacji, zapisane są w języku efektów kształcenia.
W jednostce związanej z diagnostyką znajduje się 9 efektów kształcenia:
- przyjęcie samochodu do diagnostyki oraz przygotowanie dokumentacji z tego przyjęcia,
- przygotowanie samochodu do diagnostyki,
- określenie budowy pojazdów samochodowych oraz zasady działania mechanicznych podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
- określenie budowy poszczególnych podzespołów i zespołów pojazdu samochodowego,
- stosowanie właściwych narzędzi i obsługa przyrządów pomiarowych do wykonania diagnostyki pojazdów samochodowych,
- dobieranie metody oraz umiejętność określenia zakresu diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
- stosowanie nowoczesnych programów komputerowych podczas diagnostyki pojazdów samochodowych,
- wykonywanie pomiarów i badań diagnostycznych pojazdów samochodowych wraz z interpretacją otrzymanych wyników badań,
- ocenianie przez ucznia stanu technicznego pojazdów samochodowych.
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Opanowane efekty kształcenia z zakresu diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych są niezbędne do dalszego kształcenia w zakresie naprawy pojazdów samochodowych, wymagają od ucznia znajomości budowy pojazdów samochodowych oraz umiejętności posługiwania się przyrządami pomiarowymi oraz interpretacją otrzymanych wyników pomiarów i badań diagnostycznych.
W drugiej jednostce efektów kształcenia zawarte są wiadomości i umiejętności z zakresu naprawy zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych. W jednostce tej znajduje się 12 efektów kształcenia, które powinien opanować uczeń podczas realizacji kształcenia w tej kwalifikacji (w tym zawodzie):
- lokalizowanie uszkodzeń zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych na podstawie pomiarów i wyników badań diagnostycznych,
- szacowanie kosztów naprawy pojazdów samochodowych z rozbiciem na materiały i robociznę,
- dobieranie metody i określanie zakresu naprawy pojazdów samochodowych,
- wykonywanie demontażu poszczególnych zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych,
- przeprowadzanie weryfikacji zdemontowanych zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych,
- dobieranie do wymiany zespołów, podzespołów pojazdów samochodowych lub ich zamienników,
- wymienianie uszkodzonych lub nieprawidłowo działających zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych z wykorzystaniem właściwych urządzeń i narzędzi warsztatowych,
- wykonywanie montażu podzespołów i zespołów pojazdów z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi montażowych,
- wykonywanie konserwacji zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych,
- określanie i wyjaśnianie zasad eksploatacji pojazdów samochodowych oraz umiejętność dobierania materiałów eksploatacyjnych,
- przeprowadzanie prób technicznych po naprawie elementów pojazdów samochodowych,
- ocenianie jakości wykonania naprawy i ustalenie jej kosztu.
Opanowane efekty kształcenia z zakresu tej jednostki umożliwią uczniowi określenie zakresu naprawy pojazdu, wykonanie demontażu uszkodzonego zespołu do naprawy, wykonanie montażu zespołu wraz z regulacją. Niezbędna podczas kształcenia w tej kwalifikacji jest kompetentna kadra fachowców potrafiąca przekazać praktyczne umiejętności uczniowi. Realizacja kształcenia praktycznego powinna odbywać się w wyspecjalizowanym, nowocześnie wyposażonym warsztacie samochodowym, naprawiającym współczesne pojazdy pod nadzorem doświadczonego mechanika samochodowego lub instruktora praktycznej nauki zawodu.