Firma Tenneco Inc., produkująca amortyzatory Monroe®, przypomina swoim klientom o konieczności starannego sprawdzenia stanu technicznego układu podwozia w pojazdach. Prowadzona jest nawet akcja “Wszystko się starzeje”, w którym stawia się znak równości pomiędzy zużytymi amortyzatorami, a innymi przedmiotami, jak np. szczoteczkami do zębów.
Problem polega na tym, że charakterystyka pracy amortyzatora pogarsza się z każdym przejechanym kilometrem. Kierowca przyzwyczaja się do tego i nie jest w stanie poprawnie ocenić, czy amortyzatory w jego pojeździe są jeszcze sprawne, czy już nie.
Tenneco zaleca wykonywanie, przynajmniej raz w roku, kompleksowych przeglądów układu zawieszenia oraz testów na jego zużycie, a także wymianę zużytych elementów układu po 80 tys. kilometrów. Stosowanie się do tych wskazówek jest istotne ze względu na znaczną trudność dotarcia do układu zawieszenia oraz z uwagi na częstą wśród kierowców skłonność do lekceważenia stopniowej, lecz potencjalnie niebezpiecznej utraty precyzji prowadzenia pojazdu, umiejętności szybkiego hamowania oraz ogólnej stabilności pojazdu.
Wiele elementów pojazdu, jak opony, hamulce, elementy układu kierowniczego oraz zawieszenia ma wpływ na bezpieczne prowadzenie pojazdu, jego zatrzymywanie oraz stabilną jazdę. Jeden zużyty element tego systemu może niekorzystnie wpływać na wydajność innych komponentów. Zużyte amortyzatory powodują:
- zmniejszenia przyczepności opon oraz zwiększenie kołysania pojazdu,
- wydłużają drogę hamowania,
- negatywnie wpływają na stabilność pojazdu, szczególnie podczas jazdy w zakrętach
- szysze zużywanie się opon, elementów układu zawieszenia i klocków hamulcowych.
Doradzajmy klientom kontrolę zużycia elementów zawieszenia!