fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Opona to nie bułka

Opona to nie bułkaPolski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, że kilkuletnie nieużywane, odpowiednio przechowywane i wcześniej nie montowane opony są równie dobre, jak nowe. "To nie jest chleb czy bułki z krotką datą przydatności" – czytamy w wydanym oświadczeniu.

Rzeczywiście, do naszej redakcji napływają informacje prasowe wydawane przeważnie przez oponiarskie sklepy internetowe, które sugerują, że nieużywana opona 3-letnia ma obniżone własności. Producenci ogumienia natomiast twierdzą, że nawet 6-letnia prawidłowo przechowywana opona jest w pełni sprawna.

Na każdej oponie znajduje się numer DOT, w którym zakodowane są oznaczenie produktu, fabryki i data produkcji. Ostatnie 4 cyfry to data produkcji opony (tydzień i rok), na przykład XXY DOT 111XXY02 1612. Ponadto na każdej oponie znajdują się symbole, czyli: E.C.E., rysunek śnieżynki na tle góry, numer DOT oraz rozmiar. Symbol E.C.E., e.g. E3 0259091 oznacza homologację europejską, czyli dopuszczenie do użytku na terenie UE. 

Składa się z oznaczenia E3, które wskazuje na kraj wydający homologację. Dalszy ciąg cyfr to numer homologacji. Rysunek śnieżynki i trzech szczytów to jedyne oznaczenie opony zimowej. Symbol M+S oznacza tylko, że opona ma bieżnik śniegowy, a nie mieszankę zimową.

Opony magazynowane w serwisach i hurtowniach powinny być przechowywane w odpowiednich warunkach. Co ważne, nie może odbywać się to na zewnątrz, nawet jeśli opony są przykryte. Powinny znajdować się w suchym, chłodnym pomieszczeniu z dobrą wentylacją, odpowiednią temperaturą, gdzie będą chronione przed bezpośrednim źródłem światła, złą pogodą i wilgotnością.

Co więcej, nie mogą znajdować się w pobliżu jakiegokolwiek źródła ciepła, chemikaliów, rozpuszczalników, paliw, węglowodorów czy smarów, które mogłyby mieć wpływ na właściwości gumy. Takie są rekomendacje Europejskiej Organizacji Opon i Koł (ETRTO) z roku 2008. Niestety, nabywca opon nie wie, w jakich warunkach były one przechowywane. Trzeba więc zakładać, że we właściwych.

 

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem