fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego

IX-1Pod koniec ubiegłego roku odbyła się IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego z udziałem wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego. W konferencji brało udział 350 uczestników reprezentujących producentów, dystrybutorów oraz filie.

Konferencję zorganizowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Robert Kierzek, prezes Inter Cars, oraz Alfred Franke, prezes SDCM, przedstawili informacje, z których wynika, że w UE zarejestrowanych jest 242 mln pojazdów, a wartość produkowanych części zamiennych szacuje się na 82 mld euro. W naszym kraju 55% przychodów przemysłu motoryzacyjnego pochodzi z produkcji części (wg danych GUS, ponad 59,3 mld zł rocznie). Warsztaty niezależne stanowią 92% wszystkich warsztatów w Polsce i obsługują 90% klientów.

Stacje kontroli pojazdów

Ważnym punktem konferencji było omówienie sytuacji stacji kontroli pojazdów. Prelegenci – Rafał Sosnowski, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, oraz Jerzy Maliński, ekspert organizacji MOVEO, zwrócili uwagę na konieczność zmian w przepisach, które unormują sytuację SKP w naszym kraju. Nie jest nawet znana dokładna liczba SKP, a nadzór nad nimi jest rozproszony.

Jakość badań technicznych ma istotny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Tymczasem wiele stacji boryka się z trudnościami finansowymi, gdyż cennik nie jest zmieniony od 2004 r. Powoduje to nieuczciwą konkurencję między stacjami, co objawia się np. organizowanymi akcjami promocyjnymi, których celem jest przyciągnięcie klientów do danej placówki. Tymczasem ideą SKP jest rzetelne weryfikowanie stanu technicznego pojazdów. Podczas przeglądów w Polsce odrzucanych jest ok. 2% pojazdów, gdy w Europie – 20-25%. W UE obowiązuje dyrektywa 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów uchylająca dyrektywę 2009/40/ WE (PTI). W związku z tym dostosowanie polskich przepisów do wymogów tej dyrektywy ma nastąpić najpóźniej do 20.05.2018 r.

Najważniejsze postanowienia dyrektywy to:

  • wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji będzie podlegało konserwacji i kalibracji. Okresy między dwoma kolejnymi kalibracjami przyrządów do pomiaru masy, natężenia dźwięku, siły i emisji spalin nie może przekroczyć 24/12 miesięcy,
  • SKP będą miały dostęp do wszelkich informacji niezbędnych do przeprowadzenia badań zdatności pojazdu do ruchu drogowego. Informacje te dostarczą producenci pojazdów,
  • wprowadza się obowiązkowe szkolenia diagnostów,
  • gdy pojazd osiągnie przebieg 160 tys. km zakłada się badanie techniczne przed upływem terminów.

Przy Ministerstwie Transportu powstała grupa robocza, która opracowała stanowisko w sprawie zmian w polskim ustawodawstwie. Najważniejsze postulaty, to:

  • stworzenie centralnego rejestru badań technicznych pojazdów,
  • wprowadzenie naklejki na przednią szybę pojazdów dokumentującą pozytywny wynik badania technicznego,
  • wprowadzenie zasady okresowej kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno-pomiarowych.

Obecny na konferencji Łukasz Twardowski z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju stwierdził, że w ministerstwie trwają prace.

Ryszard Polit

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem