fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Unia reguluje polski rynek?

Zdecydowana większość, bo aż 70% aktów prawnych dotyczących branży motoryzacyjnej obowiązujących w naszym kraju powstaje w Brukseli. O interesy polskich producentów, dystrybutorów i warsztatów samochodowych na arenie międzynarodowej walczy Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

– Reprezentujemy w Brukseli interesy producentów części, dystrybutorów, a także niezależnych warsztatów samochodowych. Jest to możliwe głównie dzięki temu, że stowarzyszenie nasze należy do CLEPA czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych. Warto podkreślić, że udział SDCM w tej organizacji umożliwia nam jak i zaprzyjaźnionym organizacjom z Europy właśnie ten realny wpływ na unijne decyzje – opisuję rolę stowarzyszenia Alfred Franke, prezes SDCM-u.
Organizacja współpracuje również z Międzynarodową Federacją Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych (FIGIEFA). – Współpraca i wsparcie ze strony FIGIEFA, czyli jedynej europejskiej organizacji reprezentującej interesy handlu częściami motoryzacyjnymi, są dla nas równie istotne, gdyż pozwalają naszemu stowarzyszeniu reprezentować zarówno interesy producentów części, jak i dystrybutorów pracujących na rzecz aftermarketu. Przynależność naszego stowarzyszenia do obu tych organizacji (CLEPA i FIGIEFA) daje SDCM także niezwykle szerokie możliwości oddziaływania na decyzje i prawodawstwo unijne – dodaje Franke.

Na polskim podwórku stowarzyszenie stanowczo sprzeciwia się wprowadzeniu tzw. homologacji krajowej. – W Parlamencie Europejskim trwają intensywne prace nad nowymi przepisami dotyczącymi homologacji. Cała energia producentów zarówno polskich, jak i zagranicznych powinna być dziś skierowana na działania wpływające na te unijne przepisy, gdyż „jutro" będą one obowiązywały nas wszystkich. Zatem każde wsparcie producentów części jak i dystrybutorów będzie przez SDCM niezwykle doceniane. Ponadto gdy wkrótce zaczną obowiązywać nas te unijne przepisy, może okazać się, że krajowe homologacje będzie można jedynie schować do segregatorów. A co gorsza, mogą okazać się niespójne z tymi, które opracowuje obecnie Unia Europejska. Co więcej, narażenie polskich firm na dodatkowe koszty, których nie poniosą firmy z innych krajów UE, mogłoby sprawić, że firmy produkujące w Polsce stałyby się mniej konkurencyjne na rynku europejskim, a to chyba nie leży w interesie rodzimej gospodarki i przedsiębiorczości. Jednak mając na względzie potrzebę pewnych producentów części do weryfikacji jakości ich wyrobów, SDCM przygotowuje nową formę tak zwanej uproszczonej certyfikacji – podkreśla prezes SDCM.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 100 najważniejszych przedstawicieli rynku przemysłu i części motoryzacyjnych. SDCM reprezentuje międzynarodowe przedsiębiorstwa takie jak; Bosch, Brembo, Delphi, Valeo, Federal Mogul, Mahle, ZF TRW, a także krajowych producentów, m. in. Asmet, Lumag czy Tomex A.J.C. Członkami SDCM są również najwięksi dystrybutorzy części zamiennych, m.in.: Inter Cars, AD Polska, Moto-Profil, GroupAuto Polska.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem