czwartek 13 grudzień 2018

Aktualne wydanie

Gorąca jesień
Okladka AMS 07 2018Koniec roku okazał się bardzo gorący za sprawą dwóch ważnych wydarzeń targowych – Automechaniki we Frankfurcie i Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Targowe ekspozycje dowodzą, że w dalszej perspektywie nastąpi odwrót od tradycyjnych silników w autach osobowych i ciężarówkach.

 Czytaj więcej>>>

Ford Focus

Focus stał się najpopularniejszym modelem Forda. Wprowadzony na rynek w 1998 r. był pierwszym autem klasy kompaktowej z wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi. Ford stara się zdyskontować ten sukces wprowadzając nową generację Focusa, który ma wiele rozwiązań wykorzystywanych dotychczas w Mondeo.

Elektroniczne gadżety, w które wyposażony jest nowy Focus, zapewne zrobią wrażenie na nabywcy, pod warunkiem, że wybierze on wersję bogato wyposażoną. Moim zdaniem nie to świadczy o zaletach tego modelu. Ważna jest konstrukcja podwozia i nadwozia oraz silniki. Wnętrze pojazdu sprawia korzystne wrażenie – jest ładnie i funkcjonalnie zaprojektowane. Jednak na tylnej kanapie miejsca dla pasażerów nie jest zbyt dużo z powodu nisko opadającej linii dachu. Dla przykładu w Mitsubishi Colt jest go więcej, chociaż japoński pojazd jest zdecydowanie mniejszy, brzydszy i oczywiście gorszy od Focusa. Obniżanie linii dachu wynika zapewne z chęci zmniejszenia oporów aerodynamicznych nadwozia, co się w Focusie akurat udało. Jeździłem pojazdem z silnikiem 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM. To stosunkowo nowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny i doładowaniem turbosprężarką. Dynamika auta jest całkiem dobra, a we wnętrzu jest cicho. Bodaj największą zaletą Focusa są bardzo dobre własności jezdne. Na szybko przejeżdżanych zakrętach Focus nie sprawia niespodzianek.

Przykładowy obraz

Wydaje się, że nowy Focus ma szansę na rynkowy sukces. Jak zapewnia producent, nawet żarówki świateł mijania się nie przepalają, co było typową przypadłością aut pierwszej generacji. Stopień skomplikowania tego auta jest już tak duży, że istnieje prawdopodobieństwo występowania usterek układów elektronicznych i elementów wykonawczych. Od ich jakości i dokładności montażu zależeć będzie częstotliwość wizyt w serwisie. Podsumowując, mnie się Focus podoba, natomiast trudno określić jego awaryjność. Poniżej opis niektórych podzespołów i gadżetów.

Nadwozie i podwozie
W stosunku do poprzedniej generacji nadwozie jest sztywniejsze – w wersji 5-drzwiowej wytrzymałość na skręcanie zwiększyła się o 15%. Ma to istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, własności jezdnych i poziomu hałasu. Współczynnik kształtu nadwozia dla wersji 4-drzwiowej wynosi CD = 0,274 (poprzednio 0,304), a dla wersji 5-drzwiowej – CD = 0,295 (poprzednio 0,318). W celu zmniejszenia poziomu hałasu we wnętrzu zastosowano potrójną uszczelkę prowadzącą szyby oraz lusterka zewnętrzne o zoptymalizowanym kształcie i uszczelnieniu. Szyby boczne i drzwi bagażnika mają grubsze szkło, a przednia szyba – specjalną warstwę dźwiękochłonną.

Przykładowy obraz  Przykładowy obraz


Przykładowy obraz    Przykładowy obraz

W zawieszeniu przednim są kolumny MacPhersona mocowane do ramy pomocniczej. Modyfikacje przedniego zawieszenia obejmują m.in.: zmniejszenie masy wahaczy dolnych, nowy, wydrążony stabilizator, poprawiony system mocowania stabilizatora. Zawieszenie tylne jest wielowahaczowe, ale zmodyfikowane (większy rozstaw kół). Modyfikacje obejmują: wahacz ustalający Control Blade, amortyzatory o zwiększonej średnicy, większe łożyska piast, poprawiony system mocowania stabilizatora.

 Przykładowy obraz

 Nowy Focus ma zupełnie nowy, elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS) z przekładnią zębatkową. W porównaniu do poprzedniej generacji modelu, przełożenie mechanizmu kierowniczego zostało zredukowane z 16:1 do 14,7:1. Układ kierowniczy współpracuje m.in. z systemami wspomagania parkowania lub kompensacji „ściągania” pojazdu.

System TVC
Focus wyposażony jest standardowo w system TVC poprawiający stabilność na zakrętach. Podczas przyspieszania na zakręcie system wykrywa uślizg przedniego koła wewnętrznego i niezauważalnie dla kierującego przyhamowuje je. Zapobiega to uślizgowi, a moment obrotowy przekazywany jest na koło po zewnętrznej stronie łuku drogi, które ma w tym momencie lepszą przyczepność. Tym samym zachowana zostaje właściwa trakcja i kontrola nad pojazdem. System wykorzystuje moduł sterowania układem ESP i co jedną setną sekundy monitoruje zachowanie pojazdu. Takie układy spotyka się obecnie coraz częściej w wielu pojazdach.

Ruchoma żaluzja silnika
Nowy Ford Focus jest pierwszym autem w klasie, w którym zastosowano standardową ruchomą żaluzję, regulującą dopływ powietrza do silnika. W sytuacji, gdy silnik wymaga powietrza do schłodzenia, otwory wlotowe pozostają otwarte, jednak gdy dopływ powietrza nie jest potrzebny otwory zamykają się, co redukuje opór aerodynamiczny.

Przykładowy obraz

System zapobiegający kolizji
Jeśli samochód poprzedzający nagle hamuje, a system wykryje ryzyko kolizji, następuje wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, hamulce są uruchamiane automatycznie. System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach jest aktywny przy prędkościach poniżej 30 km/h. Pełne uniknięcie kolizji jest możliwe, gdy różnica prędkości względnych obu pojazdów jest mniejsza niż 15 km/h. Jeśli prędkości względne wynoszą pomiędzy 15 a 30 km/h, główną rolą systemu jest maksymalne zmniejszenie prędkości samochodu przed uderzeniem w drugi pojazd.

Silniki
Focus jest dostępny z następującymi silnikami benzynowymi: 1.6 TiVCT 105 KM, 1.6 TiVCT 125 KM, 1.6 EcoBoost 150 KM, 1.6 EcoBoost 182 KM oraz dieslami: 1.6 TDCi 95 KM, 1.6 TDCi 115 KM, 2.0 TDCi 140 KM, 2.0 TDCi 163 KM i 2.0 TDCi 115 KM.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny EcoBoost mają możliwość chwilowego (do 15 sekund) zwiększenia momentu obrotowego do 270 Nm podczas wyprzedzania lub dynamicznego przyspieszania. Silniki te były już opisywane na łamach „Auto Moto Serwisu”. Silniki są łączone z przekładniami manualnymi lub 6-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią PowerShift.

Elektroniczne gadżety
Jak w większości współczesnych pojazdów, również w Focusie zainstalowano systemy kontroli pasa ruchu, utrzymywania pojazdu na pasie ruchu czy rozpoznawania znaków drogowych. Znacznie ciekawsza jest funkcja monitorowania koncentracji kierowcy. Śledząc zmiany położenia samochodu względem znaków poziomych na drodze urządzenie reaguje na szczególny rodzaj zbaczania z toru jazdy, charakterystyczny dla zasypiających kierowców.

 Przykładowy obraz

Przydatny jest też automatyczny przełącznik świateł drogowych umożliwiający automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania. W Focusie nie mogło zabraknąć systemu wspomagającego parkowanie czy sygnalizacji pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy.

Ryszard Polit

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem