czwartek 13 grudzień 2018

Aktualne wydanie

Gorąca jesień
Okladka AMS 07 2018Koniec roku okazał się bardzo gorący za sprawą dwóch ważnych wydarzeń targowych – Automechaniki we Frankfurcie i Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Targowe ekspozycje dowodzą, że w dalszej perspektywie nastąpi odwrót od tradycyjnych silników w autach osobowych i ciężarówkach.

 Czytaj więcej>>>

Nowy Golf

Z pozoru każdy VW Golf kolejnej generacji wydaje się podobny do poprzednika. Siódma generacja Golfa została zbudowana na nowej platformie podłogowej i ma nowe, a właściwie gruntownie zmodernizowane silniki. Jak podkreśla polski importer, nowy Golf nie jest droższy od poprzednika, chociaż ma bogatsze, seryjne wyposażenie.

1

W ramach optymalizacji kosztów produkcji w Golfie VII wykorzystano nową platformę podłogową, która będzie też służyć innym modelom koncernu. Platforma ta, zwana MQB przeznaczona jest dla pojazdów kompaktowych z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu. Co ciekawe, stała jest tylko odległość od osi przedniego koła do pedałów, a zwis przedni i tylny oraz rozstaw osi można zmieniać.

Lekki, jak piórko

Obsesyjne zmniejszanie masy pojazdu dopadło również nowego Golfa, który jest lżejszy o 100 kg od poprzednika. Jak to możliwe? Masę układów elektrycznych zmniejszono o 23 kg, silników - o 40 kg, podwozia - o 26 kg, a nadwozia - o 37 kg. Np. masę układu klimatyzacji zmniejszono o 2,7 kg, zapewne kosztem ilości czynnika chłodniczego w układzie i grubości ścianek elementów składowych. Jaki to będzie miało wpływ na trwałość układu, nie wiadomo.

2

Ważna informacja dla blacharzy - udział stali wysokiej wytrzymałości, w porównaniu z Golfem VI, wzrósł z 66 do 80%, a ultrawytrzymałych- o 9%. Wiele elementów nadwozia jest wykonywanych tzw. metodą formowania na gorąco. W procesie formowania na gorąco arkusz blachy w temperaturze czerwonego żaru, ok. 950 stopni Celsjusza, jest wkładany do formy i w jednym procesie formowany i szybko schładzany w formie. Dzięki tej metodzie, części tak wykonywane mają ekstremalnie wysoką granicę plastyczności wynoszącą 1000 MPa, ponad sześciokrotnie wyższą, niż w przypadku normalnych stali głębokotłocznych i cztery razy wyższą, niż konwencjonalne stale o wysokiej wytrzymałości.

Jeszcze większy

Nowy Golf ma 4255 mm długości (o 56 mm więcej od poprzednika), a rozstaw osi wynosi 2637 mm (więcej o 59 mm). Szerokość pojazdu to 1799 mm (więcej o 13 mm), a wysokość – 1425 mm (mniej o 28 mm). Współczynnik kształtu nadwozia Cx wynosi 0,27 i jest jednym z najlepszych w tej klasie pojazdów. Pojemność bagażnika - 380 l (o 30 l więcej). Warto zwrócić uwagę na stylistykę wnętrza (z ekranem dotykowym), której autorem jest Tomasz Bachorski. Kształt nadwozia zaprojektował zespół pod nadzorem głównego stylisty koncernu Waltera de Silva.

 

3

Silniki benzynowe

Do napędu Golfa przewidziano dwa silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny: 1,2 TSI o mocy maksymalnej 85 lub 105 KM oraz 1,4 TSI o mocy maks. 122 lub 140 KM należące do nowej serii EA 211. Mają one 4 cylindry oraz 16 zaworów i są doładowane turbosprężarką. W przeciwieństwie do silników poprzednich (EA 111) wylot spalin znajduje się po stronie przegrody czołowej, tak jak w silnikach wysokoprężnych. Wynika to z konieczności pochylenia silnika o 12 stopni do tyłu w celu zamontowania na nowej płycie podłogowej. Blok wykonywany jest z aluminiowego odlewu ciśnieniowego (poprzednio żeliwo szare), aluminiowe są również tłoki. Kolektor wydechowy został zintegrowany z głowicą cylindrów, co wpływa na szybsze nagrzewanie się silnika. Zastosowano dwuobwodowy układ chłodzenia silnika z pompą cieczy chłodzącej napędzaną silnikiem elektrycznym. Ciecz chłodząca przepływa przez chłodnicę powietrza doładowującego i obudowę turbosprężarki, a do ogrzewania wnętrza pojazdu wykorzystywana jest ciecz służąca do chłodzenia głowicy cylindrów. Tak więc turbosprężarka może być chłodzona cieczą również po wyłączeniu silnika, co jest nowością. Warto jednak zwrócić uwagę, że po wyłączeniu silnika obieg oleju (też chłodzi turbosprężarkę) zostaje zatrzymany. Jako nowość można potraktować napęd paskiem zębatym układu rozrządu (typu DOHC). Zdaniem producenta pasek w przeciwieństwie do łańcucha zmniejsza tarcie. Pompa cieczy chłodzącej, kompresor klimatyzacji i alternator są zamocowane bez dodatkowych wsporników bezpośrednio do silnika/miski olejowej i są napędzane pojedynczym paskiem zębatym.

Wałek zaworów dolotowych ma regulację w zakresie 50 stopni kąta obrotu wału korbowego. W silniku 1.4 TSI o mocy 140 KM jest także regulacja wałka rozrządu zaworów wylotowych. Ta jednostka napędowa oferowana jest z opcjonalną funkcją automatycznego odłączania cylindrów (system stosowany już w Audi).

Zaszły też zmiany w układzie common rail. Podwyższono maksymalne ciśnienie wtrysku do 200 barów, a paliwo jest wtryskiwane przez 5-otworowe wtryskiwacze (maksymalnie 3 pojedyncze wtryski).

4

Silniki z zapłonem samoczynnym

Gama silników Diesla to dwie jednostki napędowe – 1,6 TDI o mocy maks. 105 lub 110 KM oraz 2,0 TDI o mocy maks. 150 KM. Należą one do nowej rodziny EA 288, a głównym celem zmian było oczywiście zmniejszenie zużycia paliwa m.in. przez ograniczenie tarcia wewnętrznego (np. nowe pierścienie tłokowe). Z innych rozwiązań warto wymienić pompę olejową o regulowanym wydatku. Zastosowano też system nagrzewania silnika wykorzystujący dwa oddzielne obwody chłodzenia dla głowicy cylindrów i bloku silnika oraz załączaną pompę wodną, co ma przyspieszyć rozgrzewanie się zimnego silnika. Drugi, niezależnie włączany obwód chłodzenia pozwala na optymalną regulację temperatury powietrza doładowującego. Nowością w silnikach TDI jest umieszczenie komponentów związanych z oczyszczaniem spalin w pobliżu silnika, np. katalizatora oksydacyjnego i filtra cząstek stałych. W silniku 2.0 TDI zastosowano dwa wałki wyrównoważające.

W nowym Golfie stosowane są 5- lub 6-biegowe przekładnie manualne, w zależności od wersji silnika oraz 6- lub 7- biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG. W przekładni 7-biegowej znajdują się dwa sprzęgła suche, a w 6-biegowej - sprzęgła pracujące w kąpieli olejowej.

5

8

 

Ciekawostki przyrodnicze

Golf ma elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiany przyciskiem. Co prawda, to „stare” rozwiązanie, ale w Golfie użyte po raz pierwszy.

Zawieszenie przednie pojazdu to kolumna MacPhersona z nowym wahaczem trójkątnym. Konstrukcja wielowahaczowej, tylnej osi nie uległa zmianie. W zależności od wersji pojazdu, zmieniono nastawy zawieszenia. Wartości pochylenia i zbieżności kół mogą być ustawiane indywidualnie w zależności od wymagań danego typu samochodu przy użyciu śrub mimośrodowych na wahaczu.

 

10

 

VW podaje, że nowy Golf ma tzw. progresywny układ kierowniczy, który polega na tym, że przełożenie między listwą zębatą a zębnikiem jest zmienne. Podczas skrętu o znaczny kąt przełożenie przekładni kierowniczej jest bardziej bezpośrednie.

Oczywiście Golf jest bogato wyposażony, o czym obszernie informują foldery reklamowe. Z nowych rozwiązań warto zwrócić uwagę na hamulec multikolizyjny, który automatycznie przyhamowuje pojazd ulegający zderzeniu. Hamulec jest uruchamiany po zarejestrowaniu pierwszej kolizji.

 

6

 

Nowa jest też funkcja awaryjnego hamowania w mieście przy prędkości poniżej 30 km/h, która automatycznie inicjuje hamowanie, by zapobiec najechaniu na jadący z przodu pojazd. Jazdę w korku autem ze skrzynią DSG ułatwia system, który sam zatrzymuje, a następnie rusza pojazdem utrzymując bezpieczną odległość od poprzedzającego auta.

 

11

 

 

Standardowym wyposażeniem każdego Golfa jest też elektroniczna poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego, która jest rozszerzeniem funkcji elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. Gdy układ rozpozna, że wewnętrzne koło napędzanej osi przedniej podczas szybkiej jazdy zostanie nadmiernie odciążone, jest ono hamowane, co kompensuje podsterowność na szybko pokonywanych zakrętach.

7

Pierwsze wrażenia

Podczas prezentacji prasowej dostępne były egzemplarze Golfa z najmocniejszym silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. Jak nietrudno zgadnąć, dynamika pojazdu jest wyśmienita. Silnik ten wyróżnia się wysoką kulturą pracy i umiarkowanym zużyciem paliwa. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 l/100 km, ale to wynik raczej nieosiągalny w codziennej eksploatacji. Na pochwałę zasługuje też układ zawieszenia, który zapewnia pewne prowadzenie pojazdu. Wydaje się, że nowy golf prowadzi się równie dobrze jak Ford Fokus, do tej uważany za wzór w tej klasie pojazdów. Najtańszy Golf 1.2 TSI o mocy 85 KM kosztuje 59.990 zł i wydaje się to kwota bardzo konkurencyjna w stosunku do podobnych aut.

 

W czasach kryzysu koncerny samochodowe oszczędzają. W przypadki Volkswagena oszczędności nie polegają jednak na wstrzymaniu nowych inwestycji, a na racjonalizacji produkcji. Opracowanie nowych płyt podłogowych kosztuje majątek, ale w dłuższej perspektywie się jednak opłaca. W przeszłości VW miał problemy z silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim. W nowych konstrukcjach zapewne wyeliminowano wady poprzedników, ale są to dość skomplikowane w naprawie jednostki napędowe. Golf był synonimem niezawodności i, jak niektórzy mówią, ten model uratował VW od bankructwa na początku lat 70. Obecnie VW jest jednym z największych koncernów motoryzacyjnych świata i tym bardziej dba o reputację.

Ryszard Polit

9


Chronologia VW Golf:

  • Golf I – 1974 do 1983.
  • Golf II – 1983 do 1991.
  • Golf III – 1991 do 1997.
  • Golf IV – 1997 do 2003.
  • Golf V – 2003 do 2008.
  • Golf VI – 2008 do 2012.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem