fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Kłopoty z silnikami Diesla nowej generacji

2013-12-16-1Z powodu uszkodzenia wtryskiwaczy układu common rail (CR) część niespalonego paliwa przedostaje się do oleju silnikowego, co skutkuje wzrostem jego poziomu. W skrajnych przypadkach znaczna ilość paliwa w oleju silnikowym może powodować zatarcie silnika.

Układy bezpośredniego wtrysku paliwa z systemem common rail (CR) w silnikach Diesla posiadają wtryskiwacze elektromagnetyczne lub piezoelektryczne uruchamiane na drodze elektrycznej sygnałem ze sterownika silnika (EDC_C_). Steruje on wypływem paliwa kanałem przecieków i dawki sterującej, zaś sam wtrysk paliwa jest wynikiem różnicy ciśnień paliwa pomiędzy komorą wysokiego ciśnienia a komorą sterującą.

W pewnych rozwiązaniach bezprzeciekowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych sterownik zamyka wtryskiwacz sygnałem elektrycznym. Zanik sygnału otwiera zawór wtryskiwacza. Elementy ruchome wtryskiwaczy są smarowane olejem napędowym, a więc tym, który jest wtryskiwany do komory spalania (czyli paliwem), a nie olejem silnikowym. W związku z tym trwałość wtryskiwaczy zależy od jakości i czystości paliwa.

W dalszej części tekstu omówione będą badania wybranych elementów układu paliwowego.

(...)

dr inż Sławomir Olszowski
Zakład Eksploatacji i Diagnostyki Środków Transportu,
Wydział Transportu i Elektrotechniki,
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 12/2013

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem