Do niedawna wszyscy producenci pojazdów zgodnie deklarowani rychłe całkowite zaprzestanie produkcji samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Zeroemisyjność i całkowita elektryfikacja transportu, to były tematy bardzo modne i chętnie przewijające się w wypowiedziach prelegentów i oficjeli różnego szczebla, którzy często nie zastanawiali się lub nie chcieli nawet zastanowić się nad sposobem wprowadzenia w życie tych szlachetnych planów.
Obecnie mamy wojnę w Ukrainie i związane z nią problemy energetyczne, polegające głównie na niedoborze węgla kamiennego, gazu ziemnego i ropy, a więc paliw, od których świat i tak wkrótce miał się odwrócić na fali mody na zieloną energię. Paradoksalnie jednak, to właśnie niedobory tych tradycyjnych i nie-ekologicznych paliw, stały się pretekstem do pospiesznego wycofywania się producentów pojazdów z wcześniej złożonych deklaracji o rychłej i całkowitej zeroemisyjności produkowanych samochodów. Kolejni producenci deklarują, że nie wycofają się całkowicie z produkcji silników spalinowych, a ostatnio nawet okazało się, że silniki wysokoprężne wcale nie są takie złe i trzeba pracować nad ich ekologicznością, zamiast zupełnie zabronić używania.
Oczywiście plany przechodzenia na transport całkowicie elektryczny znakomicie pasują do takich państw, jak Niemcy lub Francja, gdzie już obecnie duża część wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, funkcjonują elektrownie atomowe, a sieć elektroenergetyczna jest gęsta i nowoczesna. Krótko mówiąc, jeżeli jakiś kraj jest w stanie wytwarzać energię elektryczną w sposób ekologiczny i dostarczać do odbiorcy w każdym miejscu i czasie i do tego w żądanej ilości, to ten kraj może myśleć o całkowitej elektryfikacji transportu. Jeżeli jednak popatrzymy się na sytuację w naszym kraju, gdzie energię elektryczną produkuje się głównie z węgla kamiennego i brunatnego, brak elektrowni atomowych, a produkcja energii ze źródeł odnawialnych jest dopiero w powijakach, to nie tylko niema co myśleć tu o całkowitej elektryfikacji transportu, ale trudno zgodzić się z tezą, że pojazdy elektryczne eksploatowane w tym kraju są zeroemisyjne, gdyż energię elektryczną do ich zasilania wytworzono z węgla w przestarzałych elektrowniach, z których część pamięta okres socjalizmu. Trudno też planować w Polsce budowę sieci szybkich ładowarek wysokoprądowych, gdyż obecna sieć elektroenergetyczna nie jest w stanie dostarczyć do nich prądu. Tam gdzie pracują już takie ładowarki, często dostępne są jedynie tryby najwolniejszego ładowania ze względu na niewydolność sieci. W miejscowości, w której mieszkam, sieć elektryczna jest tak słaba, że użycie małej ręcznej spawarki elektrycznej powoduje przygasanie światła we wszystkich domach. Jak zatem funkcjonowałaby w tej miejscowości stacja ładowania pojazdów elektrycznych?
Polska na szczęście nie jest wyjątkiem, to raczej państwa w których wszystko jest przygotowane na przestawienie transportu na całkowitą elektryfikację, są wyjątkami na mapie świata i dlatego na plany elektryfikacji transportu nie należy patrzyć z perspektywy gotowości tych państw. Silnik spalinowy zapewne nie odejdzie do historii tak szybko, jak wyobrażają to sobie decydenci z Europy Zachodniej, USA, Japonii lub Chin, a całkowita elektryfikacja transportu w krajach Ameryki Łacińskiej, Indiach, Mongolii i także w naszym kraju, potrwa pewnie nieco dłużej, niż przewidywały to plany wizjonerów Volkswagena. Może okazać się w międzyczasie, że bardziej interesująca i łatwiejsza do zrealizowania jest opcja ekologicznego transportu z wykorzystaniem procesu elektrolizy wody, kartridży wodorowych, ogniw wodorowych i znanego równania chemicznego na syntezę wody.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
2 Scania wprowadza nowe rzędowe silniki przemysłowe
2 Drivus – pakiet usług dla serwisów blacharsko-lakierniczych
3 BMW wybiera opony Dunlop SportSmartTT
3 Zelektryfikowane auta Lexusa
4 Nowy Jeep Avenger
5 Podręczniki dla mechaników motocyklowych od WKŁ
6 Czy jesteśmy gotowi na transport autonomiczny?
7 Nowy Ford GT LM 2022
8 50 lat limuzyn Mercedes Benz 116
9 Dostawy aut elektrycznych grupy Volkswagen
PRODUKTY
10 Żarówki Osram Night Breaker 200
11 Urządzenie do geometrii kół Hofmann Geoliner 609
12 1000 elektrycznych ciężarówek od Renault
12 Co wyróżnia dobre filtry?
14 Folia jako ciecz obróbcza
PRAKTYKA WARSZTATOWA
15 Systemy ograniczania emisji spalin w Dieslu cz, 2/1
18 Czy warto poprawiać fabrykę?
20 Naprawa motocyklowych pomp hamulcowych
22 Sezonowa kontrola układu hamulcowego
23 Wibracje podczas hamowania
25 Awaria hamulca po wymianie klocków
STREFA SZEFA
28 Platforma szkoleniowa od Castrola
28 Serwisy Premio alternatywą dla ASO
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
29 Jak powstają baterie trakcyjne?
30 Toyota Prius THS-II cz. 2
33 Hyundai IONIQ 6 – 614 km na jednym ładowaniu
AUTO TECHNIKA
34 Recykling i renowacja baterii cz. 1
36 Zadania oleju silnikowego
38 Filtr do samochodów elektrycznych
39 Opony całoroczne czy zimowe?
40 Biodiesel jak wpływa na silnik i smarowanie?
AUTO MOTO HOBBY
41 Skuter – profesjonalną maszyną wyścigową
44 Jak zbudowany jest samochód driftingowy?