Aby zredukować emisję szkodliwych składników koncern Beru w 2007 r. opracował świecę żarową z czujnikiem ciśnienia w komorze spalania. Specjalny element pomiarowy oparty na sensorze piezooporowym monitoruje ciśnienie spalania w czasie rzeczywistym i przekazuje jego wartość do sterownika silnika. Zastosowanie innowacyjnych świec żarowych w nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych zauważyła również branża warsztatowa, która boryka się z diagnozą tych drogich części.
Świece żarowe z czujnikami ciśnienia spalana w skrócie PSG (Pressure Sensor Glow Plug) to bardzo delikatne części. Miniaturowy elektroniczny układ pomiarowy zabudowany w górnej części świecy jest niezwykle podatny na uszkodzenia wywołane nagłym wstrząsem, producent zaleca więc szczególną troskę, informując, że upadek świecy z wysokości już dwóch centymetrów może trwale ją uszkodzić. Kolejnym ważnym aspektem jest procedura demontażu/montażu PSG – koncentryczny wtyk przyłączeniowy świecy żarowej należy odłączać wyłącznie ręcznie. Odkręcenie PSG powinno być realizowane specjalnym sześciokątnym kluczem, z uwagi na ryzyko uszkodzenia korpusu świecy. Montaż świecy powinien odbywać się z uwzględnieniem przewidzianego momentu – wyłącznie za pomocą klucza dynamometrycznego. Dostępnych jest sześć wariantów świec PSG, przewidzianych do montażu w silnikach Opla lub Volkswagena. Każdy wariant posiada inny moment dokręcania oraz wartość krytyczną momentu, którego przekroczenie spowoduje zerwanie lub trwałe uszkodzenie korpusu świecy żarowej.
Najczęstsze przypadki awarii związane z PSG dotyczą silników Opla montowanych w Astrze J lub Insigni o kodach: A20DTH/A20DTJ w latach 2009–2012 (układ sterowania silnika Bosch EDC17). Dochodzi wtedy do zapalenia się kontrolki Check engine wraz ze spadkiem mocy jednostki napędowej i możliwą rejestracją kodów usterek: P0396, P0397, P0398, P0399, P039C, P039D, P03A0, P03A1, P03A2, P03A3, P03A6, P03A7, P03AA, P03AB, P03AC, P03AD, P03B0, P03B1, P03B4, P03B5, P03B6, P03B7, P03BA, P03BB, P1325. Błędy te generują się w przypadku, gdy sterownik silnika zidentyfikuje nieprawidłowości w przebiegu ciśnienia spalania dla poszczególnych cylindrów. Kody usterek przesyłają dodatkowo informacje o zbyt małych zmianach ciśnienia w danym cylindrze i niestabilnym przepływie w obwodzie czujnika ciśnienia PSG. Sterownik silnika może zarejestrować zarówno całą grupę tych kodów lub tylko kilka z nich.
Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2018 „Auto Moto Serwisu”