fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Świeca żarowa PSG z czujnikiem ciśnienia

BERU PSGAby zredukować emisję szkodliwych składników koncern Beru w 2007 r. opracował świecę żarową z czujnikiem ciśnienia w komorze spalania. Specjalny element pomiarowy oparty na sensorze piezooporowym monitoruje ciśnienie spalania w czasie rzeczywistym i przekazuje jego wartość do sterownika silnika. Zastosowanie innowacyjnych świec żarowych w nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych zauważyła również branża warsztatowa, która boryka się z diagnozą tych drogich części.

Świece żarowe z czujnikami ciśnienia spalana w skrócie PSG (Pressure Sensor Glow Plug) to bardzo delikatne części. Miniaturowy elektroniczny układ pomiarowy zabudowany w górnej części świecy jest niezwykle podatny na uszkodzenia wywołane nagłym wstrząsem, producent zaleca więc szczególną troskę, informując, że upadek świecy z wysokości już dwóch centymetrów może trwale ją uszkodzić. Kolejnym ważnym aspektem jest procedura demontażu/montażu PSG – koncentryczny wtyk przyłączeniowy świecy żarowej należy odłączać wyłącznie ręcznie. Odkręcenie PSG powinno być realizowane specjalnym sześciokątnym kluczem, z uwagi na ryzyko uszkodzenia korpusu świecy. Montaż świecy powinien odbywać się z uwzględnieniem przewidzianego momentu – wyłącznie za pomocą klucza dynamometrycznego. Dostępnych jest sześć wariantów świec PSG, przewidzianych do montażu w silnikach Opla lub Volkswagena. Każdy wariant posiada inny moment dokręcania oraz wartość krytyczną momentu, którego przekroczenie spowoduje zerwanie lub trwałe uszkodzenie korpusu świecy żarowej.
Najczęstsze przypadki awarii związane z PSG dotyczą silników Opla montowanych w Astrze J lub Insigni o kodach: A20DTH/A20DTJ w latach 2009–2012 (układ sterowania silnika Bosch EDC17). Dochodzi wtedy do zapalenia się kontrolki Check engine wraz ze spadkiem mocy jednostki napędowej i możliwą rejestracją kodów usterek: P0396, P0397, P0398, P0399, P039C, P039D, P03A0, P03A1, P03A2, P03A3, P03A6, P03A7, P03AA, P03AB, P03AC, P03AD, P03B0, P03B1, P03B4, P03B5, P03B6, P03B7, P03BA, P03BB, P1325. Błędy te generują się w przypadku, gdy sterownik silnika zidentyfikuje nieprawidłowości w przebiegu ciśnienia spalania dla poszczególnych cylindrów. Kody usterek przesyłają dodatkowo informacje o zbyt małych zmianach ciśnienia w danym cylindrze i niestabilnym przepływie w obwodzie czujnika ciśnienia PSG. Sterownik silnika może zarejestrować zarówno całą grupę tych kodów lub tylko kilka z nich.

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2018 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem