fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2020/12

Pojazdy zabytkowe – lokata kapitału

W niepewnych czasach pandemii pojazd zabytkowy jest uważany za atrakcyjną lokatę kapitału. Warsztaty zajmujące się profesjonalną renowacją klasyków mają pełne portfele zamówień.

zabytkowe

Największy zysk w dość krótkim czasie zapewniają pojazdy kultowych marek produkowane w niewielkiej liczbie egzemplarzy, np. Aston Martin, którego egzemplarz modelu DB R1 został sprzedany na aukcji za 22,5 mln USD. Koszt zakupu takiego egzemplarza i profesjonalna renowacja też są horrendalnie wysokie, więc nie każdego stać na taką inwestycję. Wybór warsztatu, który ma dokonać renowacji spędza sen z powiek właścicieli cennych zabytków. Wielu kolekcjonerów zagranicznych korzysta z usług polskich warsztatów, które cieszą się dobrą opinią w środowisku. – Renowacja klasycznych samochodów wymaga zarówno bogatej wiedzy technicznej, jak i wykwalifikowanych pracowników. Może to być jednak bardzo lukratywne źródło dochodów dla warsztatów. Społeczność klientów jest rozbudowana, zwarta i odporna na zmiany gospodarcze. Często są to osoby o bogatej wiedzy ogólnej na temat renowacji klasycznych samochodów, które wymagają od warsztatów profesjonalnej pomocy w zakresie lakierowania. Muszą mieć poczucie, że ich drogocenny nabytek trafia w dobre ręce – twierdzi Olaf Adamek, Standox Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
W naszym kraju działają warsztaty wyspecjalizowane w renowacji pojazdów określonych marek, oferujące usługi w zakresie napraw podzespołów mechanicznych i lakierniczych. Jak twierdzą przedstawiciele warsztatów zajmujących się renowacją podzespołów mechanicznych, z dostępem do dokumentacji technicznej nie ma większych problemów. Trudniej jest zdobyć części zamienne. Czołowi dystrybutorzy części w naszym kraju nie są zainteresowani rynkiem aut zabytkowych. Co ciekawe, większość polskich przedstawicielstw wytwórców pojazdów i dużych producentów części też nie przywiązuje wagi do rosnącego rynku aut zabytkowych, chociaż zdarzają się wyjątki, jak np. polskie przedstawicielstwo ATE. Pomoc można uzyskać w zagranicznych centralach Bosch Classic czy Mercedes-Benz. Można tu zdobyć dokumentację techniczną oraz zakupić oryginalne części zamienne. Oczywiście ceny części sygnowanych marką producenta auta są drogie, ale w przypadku części blacharskich może się to opłacać, gdyż tzw. podróbki są często niskiej jakości. Producenci ogumienia, jak Michelin czy Yokohama, okresowo wznawiają produkcję opon (również diagonalnych) do aut zabytkowych. Od lipca na naszym rynku działa biuro handlowe marki Bugatti (część Grupy Metelli) oferujące pompy cieczy do aut zabytkowych rożnych marek.

 

Pełny artykuł w wydaniu 8/2020 Auto Moto Serwisu

PassThru krok po kroku (cz. 24) – Fiat Chrysler Automobiles

Fiat Chrysler Automobiles po raz kolejny zmodyfikował sposób diagnozowania pojazdów oraz programowania sterowników i informuje, że modernizacja portalu ma zostać zakończona do marca 2021 r. Już teraz wymagana jest rejestracja na kilku portalach i uwierzytelnianie dwuetapowe typu Okta.

napiszemy

W celu diagnozowania pojazdów tego koncernu do tej pory logowaliśmy się na portalu Techauthority. Teraz wprowadzono nowy portal: wiTech2.0, na którym już można się zarejestrować. Po zarejestrowaniu się na nim wymagane jest również dwuetapowe uwierzytelnienie typu OKTA (One Key Time Access). Portal jest wspólny dla wszystkich marek koncernu:
• określanych jako FLAPH, tj. Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Fiat Professional i Abarth.
Obecnie dla tej grupy marek dostępne są podstawowe funkcje diagnostyczne, konfiguracja i inicjalizacja sterowników, które FCA nazywa centralkami, oraz komponentów elektrycznych, a także przeprogramowania i dostęp do pojazdów wyposażonych w Secure GateWay (pojazdy online). Po zakończeniu modernizacji portalu dostępne będą także zaawansowane, dwukierunkowe funkcje diagnostyczne,
• określanych jako CJD: Chrysler, Jeep, Dodge.
W przypadku tych marek wszystkie funkcje są już aktywne. Możliwe jest wykupienie abonamentu na diagnostykę trwającego: trzy dni, miesiąc lub rok (wiTech). Natomiast korzystanie z funkcji bardziej zaawansowanych, jak dostęp do pojazdów online, przeprogramowania sterowników i diagnostyka dwukierunkowa, wymaga wykupienia dodatkowego abonamentu (techauthority), ponieważ tego typu funkcje przewidują dostęp do biuletynów technicznych (w przypadku przeprogramowań) lub do procedur rozwiązywania problemów (w przypadku diagnostyki dwukierunkowej ze wsparciem dokumentacji).
Fiat informuje, że nie można wykonywać przeprogramowań sterowników, które są związane z oficjalnymi kampaniami FCA. Tego typu działania może przeprowadzić wyłącznie autoryzowany serwis.

Przeprowadzimy Państwa przez te procedury na przykładzie pojazdu marki Fiat. Diagnozowany samochód połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z modułem Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu. Korzystaliśmy też z ładowarki Bosch BAT 645 zasilającej pojazd. W wyszukiwarkę wpisujemy „technical information” – otwiera się strona https://technicalinformation.fiat.com.



Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

Osłona przeciwsłoneczna LED

osonaBosch opracował osłonę przeciwsłoneczną Virtual Visor złożoną z wyświetlacza LED współpracującą z kamerą. Virtual Visor wykorzystuje kamerę wewnątrz samochodu, aby śledzić twarz kierowcy podczas jazdy. Inteligentne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji rozpoznają części twarzy, takie jak oczy, nos i usta, a także cień rzucany przez słońce na twarz kierowcy. Na wyświetlaczu zaciemniany jest obszar, z którego słońce oślepiałoby kierowcę. Reszta wyświetlacza pozostaje przezroczysta i widok drogi nie jest przysłaniany.

Zużywanie się opon zimowych

oponyzimoweTesty przeprowadzone przez Nokian Tyres wykazały, że opony zimowe kół przednich pojazdu z przednim układem napędowym mogą zużywać się nawet cztery razy szybciej niż opony kół tylnych. W przypadku opon letnich tempo zużycia opon przednich może być mniej więcej dwukrotnie większe w porównaniu z tylnymi. Nokian zaleca więc rotację opon między osiami, nawet w trakcie sezonu.
W niskiej temperaturze ciśnienie spada, dlatego podczas pompowania opon zimowych należy dodać 0,2 bara (20 kPa) ponad wartość zalecaną przez producenta. Ciśnienie w oponach należy korygować wtedy, gdy opony są zimne, czyli przed wyruszeniem w drogę. Firma zaleca także, by przed założeniem opon zimowych sprawdzić głębokość bieżnika w głównych rowkach. Opony zimowe niektórych producentów mają przydatny wskaźnik – kiedy symbol płatka śniegu na bieżniku się wytrze, czas na zakup nowych opon zimowych.
Warto też sprawdzić datę produkcji wskazaną z boku opony. Wiek opony określa sekwencja czterech cyfr: dwie pierwsze wskazują tydzień produkcji, a dwie ostatnie – rok. Jednego zestawu opon należy używać przez maksymalnie sześć sezonów zimowych.
Na zużywanie się opon ma wpływ sposób jazdy kierowcy. – Agresywna jazda i pojazdy z silnikiem o wysokiej mocy poddają opony większemu niż zwykle obciążeniu, co może powodować nierównomierne zużywanie się opon zimowych – mówi Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów w Nokian Tyres. Ostrożna i proaktywna jazda zmniejsza zużycie opon. Starajmy się unikać ostrego hamowania, przyspieszania i gwałtownych ruchów kierownicą.
– Nowoczesne samochody mają układy kontroli stabilizacji jazdy, które pomagają kierowcy, ale nawet one podlegają prawom fizyki. Układ taki może pomagać tylko wtedy, gdy opony zapewniają przyczepność — mówi Martin Dražík, ekspert i menedżer produktu na Europę Środkową w Nokian Tyres.
Wielu kierowców uważa, że do starego lub drugiego samochodu w rodzinie wystarczą niemal dowolne opony. Uzasadnić to można tym, że szkoda wydawać pieniądze na drogie opony do taniego samochodu, albo rzadkim używaniem drugiego pojazdu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest jednak odwrotnie. Kiedy samochód nie jest wyposażony w układy ABS czy ESP, dobre opony mogą być jeszcze ważniejsze niż w przypadku nowego pojazdu.

Jak spowolnić zużywanie się opon:
• co pewien czas zmieniaj rotacyjnie opony między osią przednią a tylną. Należy to robić najpóźniej co 10 tysięcy kilometrów,
• unikaj ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania oraz dynamicznych ruchów kierownicą,
• zadbaj o właściwe ciśnienie w oponach. Zimą zwiększ ciśnienie o 0,2 bara ponad wartość zalecaną przez producenta samochodu. Zawsze mierz ciśnienie, gdy opony są jeszcze nierozgrzane,
• nie przechowuj opon na świeżym powietrzu w świetle słońca. Opony przechowuj w zaciemnionych, chłodnych pomieszczeniach lub korzystaj z przechowalni opon.

Nie tylko silnik

W ostatnim czasie marketingowe ostrze przekazu skierowano na ekologiczne źródła napędu pojazdu. Samochód składa się także z innych podzespołów, w których nowe rozwiązania można prześledzić na przykładzie niedawno zaprezentowanego Mercedesa-Benza klasy S.

zawieszenie

Zdaniem specjalistów z firmy KYB priorytetem w konstrukcji nowych aut nie jest już obniżanie masy własnej, ale wzrost komfortu przez modernizację układu zawieszenia. W pojazdach popularnych nadal będzie stosowane zawieszenie pasywne, w autach klasy średniej – amortyzatory o dwóch zmiennych charakterystykach wybieranych ręcznie lub automatycznie. W pojazdach premium stosowane będą rozwiązania z inteligentną kontrolą tłumienia w połączeniu z technologią skanowania dróg. Następnym krokiem są zawieszenia aktywne i takie posiada Mercedes klasy S. Jego konstrukcja łączy miechy zawieszenia pneumatycznego z aktywnym tłumieniem hydraulicznym. Kolumny pneumatyczne przejmują podstawowe obciążenie nadwozia samochodu i regulują prześwit. Hydropneumatyka generuje siły dynamiczne, które nakładają się na siły pneumatycznego zawieszenia w celu aktywnego tłumienia ruchów nadwozia. Przy każdym kole pracuje amortyzator z dwiema komorami roboczymi – każdą z nich wyposażono w zawór regulujący oraz hydrauliczny zbiornik ciśnieniowy. Za pomocą przewodów hydraulicznych amortyzator jest podłączony do pompy napędzanej silnikiem elektrycznym na 48V. Uruchomienie tego zespołu pozwala na przepływ płynu hydraulicznego w celu wytworzenia różnicy ciśnień w amortyzatorze – a to umożliwia wygenerowanie siły o odpowiedniej wartości. Uruchomienie pompy hydraulicznej przy wszystkich czterech kołach jest koordynowane przez centralną jednostkę sterującą, która steruje również otwarciem zaworów i sprężarką kolumn pneumatycznych. Kolumny pneumatyczne odpowiadają za podstawowe obciążenie nadwozia i regulację prześwitu pojazdu. Zawieszenie pneumatyczne utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu, a jednocześnie reguluje go w zależności od warunków. Na przykład powyżej 120 km/h nadwozie obniża się o 10 mm, a po przekroczeniu 160 km/h – o kolejne 10 mm, aby ograniczyć opor aerodynamiczny i zwiększyć stabilność jazdy. Siły dynamiczne, generowane przez układ hydrauliczny, nakładają się na siły w kolumnach pneumatycznych i aktywnie tłumią ruchy nadwozia (do 6 kN na przednich kołach i 5 kN na tylnych).
Dzięki temu układ zawieszenia indywidualnie dla każdego z kół aktywnie tłumi ruchy nadwozia samochodu, np. podczas przyspieszania wzdłużnego i poprzecznego lub w trakcie jazdy po nierównych drogach. Nadwozie „nie przysiada” ani „nie nurkuje” podczas hamowania i przyspieszania. Pięć wielordzeniowych procesorów, ponad 20 czujników oraz kamera stereoskopowa sprawiają, że układ reaguje zanim koło wjedzie w dziurę w jezdni. Co więcej, pojazd pochyla się na łukach do 3° (w trzech etapach). Pozwala to zmniejszyć siły boczne oddziałujące na podróżujących.
W nowej Klasie S zastosowano także układ skrętnych tylnych kół. Silnik elektryczny za pomocą paska wprawia w ruch drążek kierowniczy przy tylnej osi, powodując jego osiowe przesuwanie. W zależności od prędkości jazdy i skrętu kierownicy koła tylnej osi skręcają się w tym samym lub w przeciwnym kierunku do przednich. Zapewnia to większą stabilność pojazdu i zmniejsza średnicę skrętu podczas parkowania.

 

Pełny artykuł w wydaniu 8/2020 Auto Moto Serwisu

Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 17) – Mazda

Opisane w tym wydaniu procedury serwisowe mają zastosowanie w automatycznych skrzyniach biegów o klasycznej konstrukcji: FW6A-EL,TF-80SC oraz FS5A-EL. Przekładnie te nie wymagają skomplikowanych narzędzi i procedur w zakresie napełniania i kontroli poziomu oleju.

mazda

Do napełnienia przekładni automatycznej należy używać oleju zgodnego ze specyfikacją producenta skrzyni i wlewać go w ilościach zdeklarowanych przez wytwórcę skrzyni. Przed wymianą oleju i po jej wykonaniu warto przeprowadzić jazdę próbną celem zweryfikowania pracy skrzyni i potencjalnych wycieków oleju.

Przyrządy i narzędzia
W celu przeprowadzenia wymiany oleju potrzebny jest tester diagnostyczny do kontroli temperatury oleju. Producent przekładni TF-80SC, firma Aisin, zaleca opcjonalnie dynamiczną wymianę oleju w przypadku pracy przekładni w trudnych warunkach i przekroczeniu limitu przebiegu pomiędzy wymianami oleju (60–80 tys. km). Ze względu na utrudniony dostęp i małą średnicę otworu wlewowego zaleca się napełnianie przekładni TF-80SC z użyciem przewodu i pompki ciśnieniowej.

Procedura wymiany oleju w skrzyni typu FW6A-EL
Przekładnia automatyczna o oznaczeniu FW6A-EL to klasyczny automat o sześciu przełożeniach konfigurowany z silnikami w technologii Skyactiv. Skrzynia posiada wyodrębnioną miskę olejową i wymienny filtr oleju oraz bagnet poziomu oleju zabezpieczony śrubą mocującą.
1) Wjechać samochodem na kanał najazdowy lub stanowisko do podnoszenia. Przed podniesieniem pojazdu za pomocą podnośnika sprawdzić, czy samochód wyposażony jest w zawieszenie o regulowanej wysokości, pamiętając o wprowadzeniu „serwisowego trybu podnoszenia”. Zaciągnąć hamulec ręczny lub aktywować hamulec postojowy. Dźwignię trybu jazdy przekładni ustawić w pozycji „P” – parkingowej oraz wyłączyć silnik. Ważne, aby pojazd stał poziomo i nie był przechylony, gdyż wpłynie to na zafałszowanie odczytu poziomu oleju w skrzyni.
2) Zdjąć zestaw osłon silnika/skrzyni biegów. Gdy olej w skrzyni biegów jest gorący, należy poczekać na jego schłodzenie.
3) Odkręcić śrubę spustową w misce olejowej przekładni, zużyty olej zlać do naczynia zbiorczego. Przeprowadzić analizę organoleptyczną oleju spuszczonego z przekładni, weryfikując jego jakość i czystość. Jeśli spuszczony olej ma charakterystyczny zapach spalenizny lub są w nim ślady opiłków bądź emulsji, to przekładnia nie pracuje prawidłowo i może być poważnie uszkodzona. Należy poinformować właściciela pojazdu o potencjalnej awarii skrzyni, gdyż wymiana oleju nie przyniesie zamierzonego efektu.
4) Zdemontować miskę olejową skrzyni automatycznej, zachowując kolejność odkręcania śrub (na krzyż, zaczynając od śrub na zewnętrznych krawędziach miski olejowej w kierunku śrub w środkowej części), pamiętając o ryzyku uszkodzenia podzespołów elektronicznych przekładni na skutek wyładowania elektrostatycznego. Zdjąć filtr oleju (najpierw odkręcając dwie śruby mocujące zespół filtra) i założyć nowy z kompletem pierścieni uszczelniających typu o-ring. Pierścienie uszczelniające wstępnie przesmarować nowym olejem, filtr oleju delikatnie docisnąć, aż do momentu wyczucia jego prawidłowego osadzenia, a następnie zakręcić dwie śruby mocujące filtr.
5) Wyczyścić miskę olejową oraz magnes/magnesy, w kolejnym kroku zamontować miskę olejową wraz z nową uszczelką. We wstępnej fazie montażu miski olejowej śruby wkręcić ręcznie, następnie dokręcić na krzyż, zaczynając od środka do zewnętrznych krawędzi miski. Zakręcić śrubę spustową momentem 35 Nm.
6) Z poziomu komory silnika zdemontować śrubę zabezpieczającą mocowanie bagnetu poziomu oleju w przekładni, wyciągnąć bagnet. W celu zapewnienia lepszego dostępu do otworu wlewowego należy zdemontować zespół filtra powietrza.
7) Przekładnię automatyczną napełnić przez otwór mocujący bagnet poziomu wstępnie ilością około pomiędzy 3,5 a 4,8 l.
8) Dźwignię wyboru trybu jazdy ustawić w położeniu „P”, uruchomić silnik i podłączyć tester diagnostyczny. W blokach wartości mierzonych obserwować parametr temperatury oleju w skrzyni automatycznej w trakcie nagrzewania przekładni na biegu jałowym.
9) Gdy temperatura oleju osiągnie 50°C, sprawdzić jego poziom za pośrednictwem bagnetu. Wymagany pułap powinien mieścić się na wyznaczonym polu wskaźnika poziomu.

 

Wszystkie procedury dotyczące obsługi skrzyń Mazdy zostaną opisane w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

Trójwymiarowy świat

ciekawostkaDo tej pory obrazy trójwymiarowe trzeba było oglądać przez specjalne okulary. Continental to zmienił i sprzedał Hyundaiowi trójwymiarową tablicę przyrządów, którą można oglądać gołym okiem. Oprócz wskaźników kierowca zobaczy trójwymiarowe wykresy i obiekty, np. ostrzeżenia o znaku STOP. W uzyskaniu trójwymiarowego obrazu zamiast okularów wykorzystano metodę tzw. bariery paralaksy. Polega ona na umieszczeniu przed ekranem specjalnej przesłony ze skośnymi szczelinami, przez które przekazywany jest obraz dla prawego oraz dla lewego oka osobno. W efekcie dwa różne, lekko przesunięte względem siebie widoki, docierają do prawego i lewego oka kierowcy, tworząc trójwymiarowy obraz.
Warto żyć w XXI wieku!

Więcej artykułów…

  1. Zapowietrzenie układu Common Rail

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem