czwartek 27 czerwiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Bardziej eko?

O nasz rynek walczy wyjątkowo dużo producentów środków smarnych – od światowych koncernów po mniejsze firmy. Szeroka gama produktów powoduje, że zarówno kierowcy, jak i mechanicy mają kłopot z doborem oleju silnikowego. Z badań rynkowych wynika, że kierowcy oczekują dokonania wyboru oleju przez mechanika.

podziaOLEJOW

Co powinniśmy zrobić, gdy usłyszymy pytanie klienta, jaki olej polecamy do jego samochodu. Przede wszystkim zadać kilka pytań tak, aby ułatwić sobie dobór odpowiedniego oleju. Na początek konieczne jest uzyskanie informacji, na temat zaleceń producenta samochodu w zakresie oleju silnikowego. Dane te są zazwyczaj zawarte w książce obsługi eksploatacji samochodu i dotyczą:
• klasyfikacji lepkościowej SAE, np. 5W-40, 5W-30 itp.,
• klasyfikacji europejskiej ACEA, np. A3/B3,
• klasyfikacji amerykańskiej (jakościowej) API, np. SL/CF,
• specyfikacji producentów samochodów, np. Volkswagen 504.00/507.00, BMW Long-Life.
Na podstawie tych danych można bardzo łatwo dobrać olej, porównując informacje umieszczone na etykiecie (przód oraz tył etykiety) oleju oraz odpowiednie symbole związane z olejem z książki obsługi.

Jeżeli klient nie posiada wiedzy na temat zaleceń producenta samochodu, co do wymaganego oleju, należy dowiedzieć się jak najwięcej o samochodzie:
• rok produkcji,
• rodzaj silnika, np.: benzynowy, diesel,
• przebieg eksploatacyjny,
• jaki olej do tej pory stosowano: syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny,
• ogólna informacja o stanie technicznym pojazdu.
Można też skorzystać z wyszukiwarek oleju na stronach producentów olejów.

Przy doborze oleju należy kierować się kilkoma zasadami:
1. Nie należy zamieniać oleju niskiej i średniej jakości na oleje klas najwyższych, ponieważ może dojść do utraty szczelności silnika. Sytuacja taka dotyczy, np. starszych pojazdów, które przez lata pracowały na olejach niższej jakości z umiarkowaną zawartością dodatków myjących. Jeżeli w takim przypadku wymienimy na wysokiej jakości olej syntetyczny z bardzo mocnymi własnościami myjącymi to „wypłukamy” w dużej mierze nagary, laki i osady, które w pewnym sensie po latach pracy doszczelniają układ.
2. Nie należy, w przypadku wymiany, zamieniać oleju wysokiej jakości na olej niskiej jakości, gdyż parametry takiego oleju mogą być niewystarczające i w skrajnej sytuacji doprowadzić można nawet do zatarcia silnika.
3. Przechodząc z oleju syntetycznego na mineralny, bądź z mineralnego na syntetyczny (jest to możliwe w obrębie zbliżonych klas jakościowych), najlepiej przejściowo zastosować olej półsyntetyczny.
4. Do samochodów starszych z dużym przebiegiem ok. 150–200 tys. km lub więcej nie zaleca się stosowania olejów syntetycznych, gdyż może dojść do wycieków oleju. Oleje mineralne mają korzystny wpływ na materiały uszczelnień, powodując ich spęcznienie, co w przypadku materiałów już wyrobionych ma duży wpływ na zachowanie szczelności układu. Oleje syntetyczne nie posiadają takich własności, stąd istnieje ryzyko pojawienia się wycieków.
Eksploatacja olejów silnikowych Olej dobrany do silnika, posiadający odpowiednią klasę lepkości (wg SAE) i jakości (wg API lub wg ACEA bądź specyfikacji producentów samochodów) zmienia swoje właściwości podczas eksploatacji. Przejawia się to we wzroście lub spadku wartości wskaźników oceniających stan oleju. Podczas eksploatacji oleju część wskaźników będzie miała charakter rosnący, jak np. zawartość wody, zanieczyszczeń stałych. Część natomiast będzie malała, np. liczba zasadowa, własności smarne, własności myjąco-dyspergujące. Najbardziej złożonym wpływom eksploatacyjnym podlega lepkość, która może zarówno wzrosnąć, jak i zmaleć. Wzrost lepkości mogą powodować takie zjawiska, jak utlenianie, zanieczyszczenia (które olej musi przenosić w sobie, żeby nie gromadziły się w silniku), parowanie. Natomiast spadek lepkości może być wywołany przez ścinanie dodatków lepkościowych oraz przenikanie paliwa do oleju. Zbyt duży wzrost lepkości jest niekorzystny dla silnika, zmniejsza się bowiem jego sprawność energetyczna oraz utrudniony jest obieg oleju w układzie smarowania. Zbyt duży spadek lepkości powoduje natomiast pogorszenie własności smarnych.

Jak zrobić olej silnikowy?
Oleje silnikowe otrzymuje się przez wprowadzenie do olejów bazowych, mineralnych lub syntetycznych, tzw. dodatków uszlachetniających, które poprawiają własności użytkowe olejów bazowych oraz chronią kompozycję (olej gotowy) przed zmianami w trakcie eksploatacji.
Oleje bazowe otrzymuje się:
• z przeróbki ropy naftowej – oleje mineralne,
• na drodze syntezy chemicznej – oleje syntetyczne o jednorodnej budowie chemicznej, najczęściej polialfaolefiny, estry i poliestry,
• oleje niekonwencjonalne z procesów hydrokrakingu i hydroizomeryzacji.

 

Artur Błażej
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 4/2019 Auto Moto Serwisu

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem