fb logo

Aktualne wydanie

Okladka AMS 04 2020

Pełne artykuły

Elektroniczna książka serwisowa dla warsztatów niezależnych

Dla swoich klientów – warsztatów i właścicieli pojazdów – Inter Cars oferuje bezpłatne założenie elektronicznej książki serwisowej. To coraz popularniejsze narzędzie pozwala w jednym miejscu zapisać pełną historię napraw pojazdu.

Czytaj więcej...

Silnik EA888 koncernu Volkswagen w warsztacie – układ zasilania

Z uwagi na znaczny stopień skomplikowania układu zasilania silników EA888, przed naprawami należy zapoznać się dokładnie z zasadą działania i procedurami diagnostycznymi poszczególnych podzespołów. Układ zasilania silników EA888 ma bezpośredni wtrysk paliwa z uwzględnieniem podziału na obieg niskiego (4–8 barów) i wysokiego ciśnienia (50–150 barów). Późniejsze fazy rozwojowe tego systemu posiadały podwójny układ wtryskiwaczy pracujący przy maksymalnym ciśnieniu 200 barów oraz nowej generacji pompy paliwa firmy Hitachi. Kolektor dolotowy realizuje funkcje ukierunkowanego doprowadzenia powietrza do poszczególnych cylindrów, łącząc w sobie między innymi podzespoły: elektronicznej przepustnicy, rozdzielacza paliwa oraz podciśnieniowego siłownika sterującego zespołem klap w kolektorze ssącym. Strategia diagnostyki układu zasilana musi być zapoczątkowana identyfikacją kodu silnika, co pozwoli na jednoznacznie określenie typu zastosowanego układu paliwowego.

Czytaj więcej...

Bezstopniowe automatyczne skrzynie biegów Multitronic

Aby optymalnie wykorzystać moment obrotowy silnika, skrzynia Multitronic posiada przekładnię pasową wyposażoną w wariator. Rolę pasa w tej przekładni pełni łańcuch, natomiast wariator umożliwia bezstopniową zmianę przełożeń przekładni w sposób płynny i pozbawiony przerw w przenoszeniu siły napędowej.

Czytaj więcej...

Najnowsze

Bardziej eko?

O nasz rynek walczy wyjątkowo dużo producentów środków smarnych – od światowych koncernów po mniejsze firmy. Szeroka gama produktów powoduje, że zarówno kierowcy, jak i mechanicy mają kłopot z doborem oleju silnikowego. Z badań rynkowych wynika, że kierowcy oczekują dokonania wyboru oleju przez mechanika.

podziaOLEJOW

Co powinniśmy zrobić, gdy usłyszymy pytanie klienta, jaki olej polecamy do jego samochodu. Przede wszystkim zadać kilka pytań tak, aby ułatwić sobie dobór odpowiedniego oleju. Na początek konieczne jest uzyskanie informacji, na temat zaleceń producenta samochodu w zakresie oleju silnikowego. Dane te są zazwyczaj zawarte w książce obsługi eksploatacji samochodu i dotyczą:
• klasyfikacji lepkościowej SAE, np. 5W-40, 5W-30 itp.,
• klasyfikacji europejskiej ACEA, np. A3/B3,
• klasyfikacji amerykańskiej (jakościowej) API, np. SL/CF,
• specyfikacji producentów samochodów, np. Volkswagen 504.00/507.00, BMW Long-Life.
Na podstawie tych danych można bardzo łatwo dobrać olej, porównując informacje umieszczone na etykiecie (przód oraz tył etykiety) oleju oraz odpowiednie symbole związane z olejem z książki obsługi.

Jeżeli klient nie posiada wiedzy na temat zaleceń producenta samochodu, co do wymaganego oleju, należy dowiedzieć się jak najwięcej o samochodzie:
• rok produkcji,
• rodzaj silnika, np.: benzynowy, diesel,
• przebieg eksploatacyjny,
• jaki olej do tej pory stosowano: syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny,
• ogólna informacja o stanie technicznym pojazdu.
Można też skorzystać z wyszukiwarek oleju na stronach producentów olejów.

Przy doborze oleju należy kierować się kilkoma zasadami:
1. Nie należy zamieniać oleju niskiej i średniej jakości na oleje klas najwyższych, ponieważ może dojść do utraty szczelności silnika. Sytuacja taka dotyczy, np. starszych pojazdów, które przez lata pracowały na olejach niższej jakości z umiarkowaną zawartością dodatków myjących. Jeżeli w takim przypadku wymienimy na wysokiej jakości olej syntetyczny z bardzo mocnymi własnościami myjącymi to „wypłukamy” w dużej mierze nagary, laki i osady, które w pewnym sensie po latach pracy doszczelniają układ.
2. Nie należy, w przypadku wymiany, zamieniać oleju wysokiej jakości na olej niskiej jakości, gdyż parametry takiego oleju mogą być niewystarczające i w skrajnej sytuacji doprowadzić można nawet do zatarcia silnika.
3. Przechodząc z oleju syntetycznego na mineralny, bądź z mineralnego na syntetyczny (jest to możliwe w obrębie zbliżonych klas jakościowych), najlepiej przejściowo zastosować olej półsyntetyczny.
4. Do samochodów starszych z dużym przebiegiem ok. 150–200 tys. km lub więcej nie zaleca się stosowania olejów syntetycznych, gdyż może dojść do wycieków oleju. Oleje mineralne mają korzystny wpływ na materiały uszczelnień, powodując ich spęcznienie, co w przypadku materiałów już wyrobionych ma duży wpływ na zachowanie szczelności układu. Oleje syntetyczne nie posiadają takich własności, stąd istnieje ryzyko pojawienia się wycieków.
Eksploatacja olejów silnikowych Olej dobrany do silnika, posiadający odpowiednią klasę lepkości (wg SAE) i jakości (wg API lub wg ACEA bądź specyfikacji producentów samochodów) zmienia swoje właściwości podczas eksploatacji. Przejawia się to we wzroście lub spadku wartości wskaźników oceniających stan oleju. Podczas eksploatacji oleju część wskaźników będzie miała charakter rosnący, jak np. zawartość wody, zanieczyszczeń stałych. Część natomiast będzie malała, np. liczba zasadowa, własności smarne, własności myjąco-dyspergujące. Najbardziej złożonym wpływom eksploatacyjnym podlega lepkość, która może zarówno wzrosnąć, jak i zmaleć. Wzrost lepkości mogą powodować takie zjawiska, jak utlenianie, zanieczyszczenia (które olej musi przenosić w sobie, żeby nie gromadziły się w silniku), parowanie. Natomiast spadek lepkości może być wywołany przez ścinanie dodatków lepkościowych oraz przenikanie paliwa do oleju. Zbyt duży wzrost lepkości jest niekorzystny dla silnika, zmniejsza się bowiem jego sprawność energetyczna oraz utrudniony jest obieg oleju w układzie smarowania. Zbyt duży spadek lepkości powoduje natomiast pogorszenie własności smarnych.

Jak zrobić olej silnikowy?
Oleje silnikowe otrzymuje się przez wprowadzenie do olejów bazowych, mineralnych lub syntetycznych, tzw. dodatków uszlachetniających, które poprawiają własności użytkowe olejów bazowych oraz chronią kompozycję (olej gotowy) przed zmianami w trakcie eksploatacji.
Oleje bazowe otrzymuje się:
• z przeróbki ropy naftowej – oleje mineralne,
• na drodze syntezy chemicznej – oleje syntetyczne o jednorodnej budowie chemicznej, najczęściej polialfaolefiny, estry i poliestry,
• oleje niekonwencjonalne z procesów hydrokrakingu i hydroizomeryzacji.

 

Artur Błażej
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 4/2019 Auto Moto Serwisu

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2020

prenumerata2020 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem