Czasami zdarza się, że po nocnym postoju pojazdu akumulator jest rozła-dowany. Przyczyną samoczynnego rozładowywania akumulatora jest nad-mierna wartość prądu pobieranego przez elementy pasywne instalacji elek-trycznej w trybie ich uśpienia lub wyłączenia podczas postoju samochodu.
Pobór prądu zasilania urządzeń elektrycznych determinuje czas działania akumulatora. Jednak w trakcie zasilania większości tych urządzeń jest on doładowywany przez zespół alternatora. Najbardziej newralgicznym mo-mentem działania akumulatora jest pobór z niego prądu przez urządzenia elektryczne znajdujące się w trybie aktywnym lub uśpienia w chwili wyłą-czenia alternatora. Stąd średni prąd pobierany przez urządzenia elektryczne znajdujące się na wyposażeniu pojazdu jest definiowany jako średni prąd pobierany przez te urządzenia w trybie uśpienia lub wyłączenia i prąd w trybie aktywnym. Czas pracy tych urządzeń w każdym z tych trybów ma ogromny wpływ na czas rozładowywania akumulatora. W nowych autach sytuacje te nie są wcale takie rzadkie.
W zależności od typu akumulatora oraz jego wyposażenia czas rozładowy-wania w chwili wyłączenia alternatora może być różny. W większości przy-padków prąd pobierany przez urządzenia elektryczne w tym okresie jest na tyle mały, że nie powinien prowadzić do nadmiernego rozładowania akumu-latora. Pomijając wszelkie inne czynniki mające wpływ na upływ prądu z akumulatora, jak ujemna temperatura zewnętrzna, niewłaściwy przebieg ob-sługi lub zbyt długi okres jego eksploatacji, na czas samorozładowania aku-mulatora bardzo duży wpływ ma jego konstrukcja, rodzaj wprowadzonego elektrolitu i materiału elektrod, np. akumulatory z odgazowaniem swobod-nym i VRLA wymagają odpowiednich systemów zasilających, aby czas ich samorozładowania nie uległ drastycznemu zmniejszeniu. Powinny być one zautomatyzowane i gwarantować utrzymanie akumulatora w stanie pełnego naładowania w całym okresie jego eksploatacji przy wszystkich urządze-niach elektrycznych pracujących w trybie aktywnym.
Za graniczną wartość poboru prądu z akumulatora w czasie postoju samo-chodu przy wyłączonych odbiornikach przyjmuje się zakres wartości prądu od 20 do 45 mA. Taka rozbieżność wartości kontrolnych jest głównie po-dyktowana zróżnicowaniem zastosowanego elektrycznego i elektronicznego wyposażenia samochodów w szczególności ilości urządzeń wymagających poboru prądu w trybie uśpienia lub wyłączenia, m.in. sterowników, radio-odbiorników, wskaźników i kontrolek umieszczonych na tablicy rozdzielczej i innych podzespołów stanowiących wyposażenie komfortu samochodu.
Piotr Wróblewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 7/2016 „Auto Moto Serwisu”