fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

RODO, kasa i Bosch

001 Okladka AMS05Ledwo warsztaty uporały się z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), a już szykują się kolejne wyzwania – kasy fiskalne online. Jeśli zostanie uchwalona ustawa Prawo o miarach, warsztaty samochodowe będą musiały wymienić dotychczasowe kasy fiskalne na urządzenia przesyłające na bieżąco informacje o rodzaju usługi, wysokości podatku, stawki VAT, a także miejscu i godzinie transakcji. Nieoficjalnie mówi się, że w nowe kasy warsztaty samochodowe będą musiały zaopatrzyć się do końca tego roku. Wprowadzenie kas online ma wyeliminować z rynku szarą strefę, co dla serwisów płacących
podatki jest raczej korzystne. W dłuższej perspektywie korzystna dla niezależnych warsztatów jest również informacja o opracowaniu przez Boscha skutecznego systemu oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Tradycyjny pojazd ma bowiem ok. 2000 wymiennych części, gdy auto elektryczne – zaledwie 200. Wyeliminowanie z rynku aut z napędem tradycyjnym spowoduje gruntowną zmianę rynku napraw. Bosch zajął się przede wszystkim zmniejszeniem emisji tlenków azotu i cząstek stałych podczas rozgrzewania silnika. Zadziwiające, że jeszcze do niedawna emisję spalin w Europie badano wyłącznie na postoju pojazdu, gdy np. w USA od dawna i to podczas jazdy. Co prawda już w 2013 roku w Europie opracowano przenośne urządzenie do pomiaru emisji spalin podczas jazdy, ale dopiero teraz do jego użycia zobowiązuje norma. I nagle okazało nagle, że diesel jest nieekologiczny. Od dawna wiadomo, że silnik emituje najwięcej nieczystości podczas rozgrzewania się, a dotychczasowe systemy oczyszczania spalin w tym czasie są nieskuteczne. Nikt się tym nie przejmował, gdyż nie musiał. Obserwując rynek motoryzacyjny na przestrzeni lat, można dojść do wniosku, że producenci aut wyjątkowo zręcznie manipulują nastrojami nabywców, zachęcając do zakupu określonego rodzaju napędu (diesel, benzyna, hybryda) lub nadwozia – teraz modne są SUV-y. Miejmy nadzieję, że system Boscha zostanie wprowadzony do produkowanych seryjnie samochodów i silnik Diesla powróci do łask nabywców atakowanych przez reklamy aut hybrydowych i elektrycznych.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem