fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2021/04

Płyny eksploatacyjne

Samochody z napędem elektrycznym czy hybrydowym wymagają specjalnych płynów eksploatacyjnych. Producenci środków smarnych dostosowują swoją ofertę do tych potrzeb.


utrzymanie temperatury 

Wbrew pozorom, układ utrzymywania określonej temperatury (zwany kiedyś układem chłodzenia) jest bardziej rozbudowany w aucie elektrycznym niż spalinowym. W stałym zakresie temperatur muszą pracować wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe czy napędowe silniki elektryczne. W dużej mierze właśnie od efektywnego chłodzenia akumulatorów i zespołu napędowego zależą osiągi i zasięg samochodu elektrycznego. Co więcej, utrzymywanie określonego zakresu temperatur akumulatorów wysokonapięciowych jest wymagane nie tylko podczas jazdy, lecz także podczas ładowania. Szybkość ładowania akumulatorów jest uzależniona nie tylko od rodzaju prądu, jego mocy i typu ładowarki, lecz przede wszystkim od wydajności układu chłodzenia. Jeśli podczas ładowania temperatura akumulatorów litowo-jonowych będzie za wysoka, system może nawet przerwać ładowanie. Dlatego tak ważny jest dobór płynu chłodzącego.
Płyny chłodnicze i środki smarne dla aut hybrydowych i elektrycznych muszą cechować się specjalnymi właściwościami. Total, ktory jako jeden z pierwszych opracował gamę środków dla aut elektrycznych, określił właściwości, które muszą spełniać produkty:
• właściwości dielektryczne – płyny stosowane w pojazdach elektrycznych muszą być izolujące, aby zapobiec powstawaniu łuku elektrycznego. Właściwości dielektryczne muszą pozostawać stabilne przez cały czas, pomimo trudnych warunków pracy: wzrostu temperatury, utleniania, wilgoci, ścierania cząstek,
• zgodność ze stosowanymi materiałami – płyn musi być kompatybilny z rożnymi typami materiałów, aby uniknąć pęczenia, pękania, korozji itp. Miedź jest kluczowym materiałem w tych zastosowaniach. Jego wysoka przewodność elektryczna sprawia, że jest to główny element stosowany w okablowaniu elektrycznym i uzwojeniach. Dlatego niezwykle ważne jest opracowanie płynu o doskonałej kompatybilności z miedzią,
• właściwości termiczne – płyn chłodniczy musi zapewniać wydajne odprowadzanie ciepła w temperaturach do 180OC,
• środki smarne – muszą zapewniać funkcje smarowania i właściwości ciernych.

Pełny artykuł w wydaniu 3/2021 Auto Moto Serwisu

PassThru krok po kroku – Grupa Renault – usunięcie blokady ODB

Grupa Renault jest kolejnym producentem pojazdów, który wprowadził blokadę gniazda diagnostycznego OBD w nowych samochodach. Można ją wyłączyć, za co Renault życzy sobie 50 euro. W numerze 6/2020 „Auto Moto Serwisu” opisaliśmy procedurę PassThru, teraz przestawimy sposób ominięcia blokady z użyciem programu Bosch ESI Tronic 2.0.

PTrenault

Blokada gniazda OBD uniemożliwia przeprowadzenie szeregu czynności diagnostycznych, jak cofnięcie wskaźnika przeglądu, czy wykonanie kalibracji/adaptacji. Do wyłączenia blokady wymagana jest rejestracja na portalu Renault, zakup tokena (jednorazowo 30 euro) i programu odblokowującego za jednorazową opłatę 50 euro. Po zakupie programu odblokowującego i tokena, co w sumie kosztuje 80 euro, nie są pobierane żadne inne opłaty przy kolejnym odblokowaniu gniazda diagnostycznego w następnym samochodzie. Do odblokowania gniazda diagnostycznego i przeprogramowania sterowników służy ten sam token. Jeśli posiadamy już dostęp do programu umożliwiającego przeprogramowanie sterowników Grupy Renault i mamy już token, zakup nowego nie jest potrzebny. Przypomnijmy, token – to dodatkowy certyfikat zabezpieczający, który po zamówieniu w postaci pamięci USB jest nam dostarczany kurierem.
W związku z wprowadzeniem nowej funkcjonalności, niektóre strony portalu Renault uległy niewielkiej zmianie, co prezentujemy na poniższych zrzutach ekranowych. Proces pierwszej rejestracji, dostęp do dokumentacji technicznej i przeprogramowanie sterowników omówiliśmy w numerze 6/2020 „Auto Moto Serwisu”.
Niestety, strona ASOS jest dostępna wyłącznie w języku angielskim lub francuskim, bo Grupa Renault to światowy koncern. Wchodzimy na stronę asos.renault.com.

 
opisalimy

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 4/2021 Auto Moto Serwisu

Zawór rozprężny klimatyzacji

zawrPodczas obsługi serwisowej układu klimatyzacji często zapominamy o zaworze rozprężnym. Nieprawidłowe działanie tego zaworu prowadzi do pogorszenia wydajności układu klimatyzacji i naraża sprężarkę na zwiększone obciążenia i przedwczesne zużycie.

Zablokowanie w pozycji otwartej lub zamkniętej jest najczęstszą awarią zaworu rozprężnego, która uniemożliwia kontrolę przepływu czynnika chłodniczego. Najczęstszą przyczyną zablokowania iglicy zaworu rozprężnego są zanieczyszczenia pozostawione i krążące wewnątrz układu klimatyzacji – z tego powodu, prewencyjnie, oprócz płukania układu klimatyzacji, w przypadku zatarcia sprężarki zaleca się wymianę zaworu rozprężnego na nowy.
Zawór rozprężny, wraz ze sprężarką, skraplaczem, osuszaczem i parownikiem, należy do najważniejszych komponentów układu klimatyzacji. Pomimo niewielkich rozmiarów, odgrywa on kluczową rolę w zapewnieniu właściwych parametrów pracy układu. Charakterystyka pracy zaworu wpływa na działanie i wydajność klimatyzacji. Podstawowe funkcje zaworu rozprężnego to:
• umożliwienie rozprężania czynnika chłodniczego (i pobieranie przez rozprężany czynnik energii ze ścianek parownika),
• sterowanie przepływem czynnika chłodniczego do parownika,
• utrzymywanie optymalnej wydajności układu klimatyzacji,
• zapobieganie przedostawaniu się do sprężarki czynnika chłodniczego w stanie ciekłym.

Za cichy?

cichyOPELNiemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszalne ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Tymczasem samochody rajdowe z napędem elektrycznym są za ciche. Opel wyposażył elektryczną Corsę e Rally w specjalny system dźwiękowy. Z przodu i z tyłu zamontowano odporne na wilgoć głośniki o mocy 400 watów podłączone do wzmacniacza i systemu dźwiękowego. System ten to program o dwóch poziomach głośności uwzględniający różne dźwięki klasycznej rajdówki, jak odgłos silnika czy pisk tracących przyczepność opon.

Elektroniczna książka serwisowa – krok po kroku (cz. 2) – Ford

Ford umożliwia warsztatom niezależnym dokonywanie wpisów w elektronicznej książce serwisowej. Warsztat musi jednak uzyskać specjalną zgodę.

FORDksika

W nazewnictwie Forda elektroniczna książka serwisowa nazywana jest elektroniczną ewidencją pojazdu DSR. Co ciekawe, po rejestracji na stronie Forda otrzymujemy dostęp do kart przeglądu pojazdu, ale nie do książki przeglądów (DSR). Żeby uzyskać dostęp do książki serwisowej, trzeba prosić o odblokowanie tej opcji, pisząc na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W odpowiedzi otrzymamy do wypełnienia plik excel. Do tego pliku trzeba wkleić skan dowodu osobistego lub paszportu (plik PDF i skan dokumentu potwierdzającego prowadzenie firmy (kolejny plik PDF). Dla mniej wtajemniczonych ta operacja nie jest łatwa. Instrukcję, w jaki sposób wkleić plik PDF do pliku excel, można znaleźć na stronie Microsoft lub poszukać w wyszukiwarce Google. Wymagane jest wysłanie do Forda maila z tylko jednym załącznikiem w postaci pliku excel.
Jeśli wyślemy mail z trzema załącznikami: plikiem excel, skanem dowodu osobistego i skanem dokumentu potwierdzającego prowadzenie firmy, nasza prośba zostanie odrzucona. Po uzyskaniu akceptacji Forda musimy zalogować się na stronie (polecamy przeglądarkę Google Chrome) i otworzyć książkę serwisową. Uzyskanie loginu i pierwszą rejestrację opisaliśmy w artykule z cyklu „PassThru – krok po kroku – Ford” w tym numerze pisma. Po otworzeniu książki serwisowej możemy zapoznać się z historią napraw danego pojazdu i samemu dokonywać wpisów. Po wpisie wykonanego przeglądu można go edytować, ale nie można usunąć.

 

Pełna procedura została opisana w wydaniu 3/2021 Auto Moto Serwisu

PassThru krok po kroku – Grupa Renault – usunięcie blokady ODB

Grupa Renault jest kolejnym producentem pojazdów, który wprowadził blokadę gniazda diagnostycznego OBD w nowych samochodach. Można ją wyłączyć, za co Renault życzy sobie 50 euro. W numerze 6/2020 „Auto Moto Serwisu” opisaliśmy procedurę PassThru, teraz przestawimy sposób ominięcia blokady z użyciem programu Bosch ESI Tronic 2.0.

renaultPASS
 

Blokada gniazda OBD uniemożliwia przeprowadzenie szeregu czynności diagnostycznych, jak cofnięcie wskaźnika przeglądu, czy wykonanie kalibracji/adaptacji. Do wyłączenia blokady wymagana jest rejestracja na portalu Renault, zakup tokena (jednorazowo 30 euro) i programu odblokowującego za jednorazową opłatę 50 euro. Po zakupie programu odblokowującego i tokena, co w sumie kosztuje 80 euro, nie są pobierane żadne inne opłaty przy kolejnym odblokowaniu gniazda diagnostycznego w następnym samochodzie. Do odblokowania gniazda diagnostycznego i przeprogramowania sterowników służy ten sam token. Jeśli posiadamy już dostęp do programu umożliwiającego przeprogramowanie sterowników Grupy Renault i mamy już token, zakup nowego nie jest potrzebny. Przypomnijmy, token – to dodatkowy certyfikat zabezpieczający, który po zamówieniu w postaci pamięci USB jest nam dostarczany kurierem. W związku z wprowadzeniem nowej funkcjonalności, niektóre strony portalu Renault uległy niewielkiej zmianie, co prezentujemy na poniższych zrzutach ekranowych. Proces pierwszej rejestracji, dostęp do dokumentacji technicznej i przeprogramowanie sterowników omówiliśmy w numerze 6/2020 „Auto Moto Serwisu”.
Niestety, strona ASOS jest dostępna wyłącznie w języku angielskim lub francuskim, bo Grupa Renault to światowy koncern. Wchodzimy na stronę asos.renault.com.

 

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu nr 4/2021 Auto Moto Serwisu

Ważny układ hamulcowy

technikaTarcze i klocki hamulcowe powinny ze sobą idealnie współpracować. Od tego, jak układa się ich współpraca zależy skuteczność układu hamowania. Zaleca się, by klocki i tarcze hamulcowe pochodziły od tego samego producenta.

Najlepsi producenci dobierają je tak, aby tarcze i klocki były jak najbardziej skuteczne w działaniu. W produktach z segmentu premium stosuje się też rozwiązania mające na celu eliminację drgań i hałasu, powstających w trakcie hamowania. Chociaż polscy kierowcy wciąż dokonują samodzielnych zakupów części układu hamulcowego, to w większości przypadków zlecają ich montaż profesjonalnym warsztatom samochodowym. Według firmy badawczej Moto Data średnio siedem na 10 czynności serwisowych związanych z zakupem i wymianą tarcz i klocków hamulcowych realizowanych jest w warsztacie. Jeśli doliczymy do tego montaż tych części, które zakupił właściciel auta, ale dostarczył mechanikowi, wówczas aż 80% czynności serwisowych wykonuje profesjonalista.
Eksperci z TMD Friction, właściciela marki Textar, zalecają, aby stosować tarcze i klocki hamulcowe tego samego producenta. Dzięki temu można uniknąć szeregu problemów, głównie zmniejszenia skuteczności hamowania. Najwięcej kłopotów sprawiają tanie klocki hamulcowe, w których materiał użyty do produkcji okładzin może być zbyt twardy (będzie wówczas niszczył tarczę) albo zbyt miękki (będzie zużywał się w przyspieszonym tempie).
Jakie problemy mogą pojawić się wtedy, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych i powierzchnia robocza tarcz hamulcowych nie chcą ze sobą współpracować? Mogą to być uciążliwe drgania w trakcie hamowania spowodowane montażem klocków hamulcowych niskiej jakości. Najtańsze klocki mogą powodować również przyspieszone zużycie tarcz hamulcowych poprzez ich lokalne przegrzewanie i pozostawianie na nich materiału ze swoich okładzin. Takie klocki mogą zostać również zupełnie pozbawione okładziny, która zostanie zerwana z płytki nośnej przez tarczę hamulcową. Najczęstszy objaw niewłaściwej współpracy tarcz i klocków to również różnego rodzaju hałas w trakcie hamowania.
Zwracamy też uwagę, że wymiana płynu hamulcowego metodą tradycyjną, polegająca na przepompowaniu płynu ruchami pedału hamulca, może doprowadzić do uszkodzenia pompy hamulcowej i wzmacniacza siły hamowania, tzw. serwa.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem