fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 06/2014

MAN TG-A 440 - problem z hamulcami naczepy

Przykład, który chcielibyśmy przedstawić obrazuje rzeczywistość oraz fakt, że bez ciągłego doskonalenia naprawy mogą stać się niemożliwe. W pojeździe MAN TG-A 440 zapala się kontrolka układu EBS.

Korzystając z zasobów IDC4 oraz Navigatora TXTs możemy bardzo szybo sprawdzić, w czym jest problem. Okazuje się wartość ciśnienia hamulców w module przyczepy sięga 64 barów. Wartość ta jest oczywiście dużo wyższa niż możliwa do uzyskania. Co wobec tego należy zrobić?

Czytaj więcej...

Dwumasowe koło zamachowe

Jak wynika z rozmów z mechanikami, do warsztatów coraz częściej przyjeżdżają samochody, w których po stosunkowo niewielkim przebiegu uległo uszkodzeniu dwumasowe koło zamachowe. Właściciele pojazdów chcą pozbyć się kłopotów i zastąpić je kołem jednomasowym oferowanym przez Valeo.

Dwumasowe koła zamachowe (DKZ) są montowane już w ponad 75% pojazdów produkowanych na rynek europejski. Przedwczesne zużycie tego elementu często wynika z niewłaściwej jazdy – kierowcy są bowiem informowani, że im niższa prędkość obrotowa silnika, tym zużycie paliwa jest mniejsze. Jeśli dodamy do tego ideologię ekologiczną, trudno się dziwić kierowcom.

Czytaj więcej...

Wymień intercooler po awarii turbosprężarki

Behr Hella Service zaleca, by po naprawie turbosprężarki wymienić również chłodnicę powietrza doładowania. Zdarzały się bowiem przypadki uszkodzenia silnika. 

Uszkodzenie turbosprężarki może powodować wtłoczenie do chłodnicy powietrza doładowania (intercoolera) zanieczyszczeń stałych powstających w momencie awarii sprężarki, np. opiłków metalu z zatartych powierzchni, odłamanych elementów łopatek turbiny, fragmentów obudowy turbiny czy oleju wydostającego się z zatartych łożysk.

Zanieczyszczenia te początkowo zostaną zatrzymane w intercoolerze, ale przy dalszej jego eksploatacji będą stopniowo przedostawać się do układu dolotowego silnika. Może to doprowadzić do zassania drobin metalu do cylindrów silnika. Drobiny metalu, które dostaną się do komór spalania mogą być przyczyną bardzo poważnych uszkodzeń mechanicznych tłoków, zaworów i gładzi cylindrów. W konsekwencji konieczny będzie bardzo kosztowny remont silnika.

Czytaj więcej...

Bezpieczeństwo czynnika R1234yf - kolejna odsłona

Na początku marca Komisja Europejska opublikowała wyniki badań, z których wynika, że nie ma jednoznacznych dowodów, by stosowany w klimatyzacji nowych pojazdów (zgodnie z dyrektywą MAC – Mobile Air Conditioning) czynnik chłodniczy R1234yf stanowił poważne zagrożenie podczas pracy w normalnych i przewidywalnych warunkach.

Decyzją Unii Europejskiej, zgodnie z zapisami dyrektywy 2006/40/WE (tzw. dyrektywy MAC), od 1 stycznia 2013 roku czynnik R1234yf jest obowiązkowy do stosowania w klimatyzacjach nowo homologowanych samochodów. Zastępuje stosowany do tej pory czynnik R134a, z grupy fluorowanych gazów cieplarnianych (F-gazów), ze względów ochrony środowiska.

Czytaj więcej...

Układ zasilania w silniku 1.3 Multijet

Na prośbę Czytelnika przedstawiamy układ zasilania silnika 1.3 Multijet z systemem Magneti Marelli 6JF3. To dość popularna jednostka napędowa stosowana w wielu pojazdach.

Silnik 1.3 Multijet został zaprojektowany przez Fiat – GM Powertrain w 2003 r. Stosowano go w samochodach marki Fiat, gdzie występuje pod nazwą 1.3 Multijet, w Oplach jako CDTi, w Suzuki jako DDIS, a w Fordach – jako Duratorq TDCi. W zależności od marki moc maksymalna i inne parametry silnika nieco się różnią:

  • 70/75 KM – m.in. Fiat (Punto, Panda, Palio/Albea, Idea), Opel (Corsa, Combo, Meriva), Suzuki (Swift), Ford Ka II;
  • 90 KM – m.in. Fiat (Grande Punto, Linea), Opel (Corsa, Astra).

 

Czytaj więcej...

Monitorowanie ciśnienia powietrza w ogumieniu

W listopadzie tego roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące wyposażenia nowych samochodów w czujniki ciśnienia powietrza w oponach. Obecnie istnieje kilka systemów monitorowania ciśnienia w ogumieniu, a niektóre z nich są już stosowane od kilku lat.

Systemy monitorowania ciśnienia w oponach mają swoich przeciwników oraz zwolenników. Spora grupa przeciwników uważa, że jest to następny zbędny gadżet, za który trzeba zapłacić przy zakupie pojazdu i później, podczas eksploatacji. Jak podaje Magneti Marelli, średni koszt systemu monitorowania ciśnienia dla samochodów osobowych wynosić będzie średnio około 100 euro (115 euro w przypadku Audi, 85 euro dla Fiata i Peugeota, 158 euro w przypadku samochodów Mercedes-Benz).

Czytaj więcej...

Nowy katalog amortyzatorów Sachs

W nowym katalogu "Sachs – amortyzatory do pojazdów osobowych", zawierającym łącznie 3392 referencje, uwzględnione zostały 184 nowe produkty tej marki. Nowy katalog ZF Services został wydany z myślą o warsztatach stosujących podczas napraw zawieszenia oryginalne części zamienne marki Sachs.

Publikacja posiada 907 stron i jest dostępna w języku angielskim lub niemieckim. Wstęp oraz kluczowe fragmenty zostały też przetłumaczone na kolejne 17 języków, w tym polski. Struktura oraz forma graficzna katalogu sprawiają, że jest on intuicyjny i łatwy w użyciu.

Dodatkową zaletą są dodatkowe informacje np. o okresie, w jakim produkowany był dany model pojazdu, a także o szczegółowych sygnaturach produktu. Najważniejsze informacje zostały wyróżnione, a konkretne części można z łatwością zidentyfikować dzięki załączonym rysunkom.

Czytaj więcej...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem